Disputas: Even Angell-Petersen

siv. ing. Even Angell-Petersen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Light and drug dosimetry considerations in porphyrin precursor-based photodynamic therapy

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Herwig Kostron, Medizinische Universität Innsbruck, Østerrike
Professor Lars O. Svaasand, NTNU
Professor Jan A. Holtet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Ørjan G. Martinsen

Veileder:  Harald B. Steen, Karl-Erik Giercksky, Johan Moan

Avhandlingen er utført innen fotodynamisk kreftterapi, en behandlingsform basert på at lysfølsomme medikamenter benytter energien i lys til å drepe kreftceller. Medikament- og lysdosering ble studert i pasienter for å optimalisere en behandling av hudkreft, og i en dyremodell for å utforske behandling av hjernesvulst. Milde typer hudkreft kan behandles fotodynamisk ved hjelp av en krem og lys fra en lampe. Det ble funnet at når kremen lå på huden i tre timer dannes det mye lysfølsomt stoff i tumor og lite i huden rundt, slik at den friske huden kun fikk mild skade ved belysning. Hvis kremen lå på over lengre tid førte det først og fremst til mer lysfølsomt stoff i normal hud og i overfladiske deler av tumor. Det ble også funnet at lys fra en halogenlampe med rødfilter kan gi like god behandlingseffekt som rødt laserlys. Dyreforsøk på rotter ble utført for å studere behandling av hjernesvulster der lys leveres direkte inn i tumor via fiberoptikk. Lysgjennomtrengingen i hjerne- og tumorvev ble kartlagt i detalj. Det ble funnet at behandling med lys levert over lang tid med lav intensitet ga mye mer skade på tumor enn tilsvarende mengde lys levert over kort tid. Eksperimentene tydet også på at en vesentlig begrensning ved behandlingen er at lite lysfølsomt stoff ble dannet i de tumorcellene som invaderer det normale hjernevevet. Arbeidet ble utført ved Rikshospitalet–Radiumhospitalet.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13