Disputas: Marc B. Anglès d'Auriac

Master i fytopatologi Marc B. Anglès d'Auriac ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development of microbial diagnostic techniques for the rapid screening of selected human bacterial pathogens and indicators

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Fagsjef Katharina E.P. Olsen, The National Reference Laboratory for Enterophathogenic Bacteria, Dept. Bacteriology, Mycology and Parasitology
Forsker Ågot Aakra, Inst. for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, UMB
Professor Tom Kristensen, Department of Molecular Biosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  1.amanuensis emeritus Kjell Fugelli

Resultatene i denne avhandlingen er et viktig bidrag til utviklingen av molekylære metoder for rask påvisning av mikroorganismer som kan forårsake sykdom hos mennesker. I forbindelse med forebygging som for eksempel mikrobiologisk kontroll av vann og også i klinisk diagnostikk, kan man i stor grad ha utbytte av molekylærbiologiske metoder. Noen av de store utfordringene knyttet til utvikling av automatiserte hurtigmetoder er å sørge for at den nye metoden har samme eller bedre følsomhet og spesifisitet enn de tradisjonelle metodene.
Arbeidet som er presentert i denne avhandlingen ble utført ved Institutt for Molekylær Biovitenskap ved Universitetet i Oslo i samarbeid med to norske bioteknologiselskaper, Colifast og Genpoint.
Den første delen av avhandlingen gjelder utvikling og validering av en hurtig, halvautomatisk enzymatisk metode for påvisning og kontroll av såkalte indikatorbakterier, fekale kolibakterier, i vann fra badeplasser. Denne metoden ble utprøvd i en undersøkelse der ulike prøver fra forskjellige steder ble samlet og analysert. Resultatene fra undersøkelsen stemte godt overens med tradisjonelle mikrobiologiske referansemetoder. Denne teknologien er nå tatt i bruk og er i ettertid også blitt utvidet av Colifast til bruk på andre områder enn badevann.
Den andre delen av avhandlingen gjør rede for en DNA-basert teknikk for påvisning av noen av de farligste sykdomsfremkallende stammene av bakterien E. coli samt noen utvalgte grupper av indikatorbakterier. Resultatene av dette arbeidet ble patentert i 2006.
Den tredje og siste del av avhandlingen omhandler utvikling og vellykket utprøving av en automatisert metode for preparering av DNA fra prøver av urin fra mennesker, for påvisning av en av de viktigste sykdomsfremkallende, seksuelt overførbare bakteriene, Chlamydia trachomatis. Resultatene av denne delen av arbeidet er tatt i bruk ved flere sykehus i Norden.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13