Disputas: Ole Jakob Arntzen

Ole Jakob Arntzen ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Contributions to inversion and change of scale in reservoir flow model

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Chris Farmer, Mathematical Institute, University of Oxford
Dr. Gillian Pickup, Institute of Petroleum Engineering, Heriot-Watt University
Professor Kenneth Hvistendahl Karlsen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Når et oljeselskap har funnet et felt som antas å være drivverdig, gjøres det omfattende undersøkelser for å kartlegge reservoarenes egenskaper og geometri. En slik kartlegging er nødvendig for at en bl.a. ved hjelp av datamaskinsimuleringer skal kunne beregne hvor mye olje og evt. gass reservoarene vil produsere. Ytterligere målinger gjøres jevnlig også etter at feltet er satt i produksjon. Kartleggingen foregår ved hjelp av en rekke forskjellige målemetoder. Det benyttes f. eks. elektrisk strøm, lydbølger og trykkmålinger bare for å nevne noen få. For å kunne forstå hva disse målingene betyr med hensyn til geometri og produksjonsegenskaper, er en avhengig av matematiske modeller. Det er spesielt to problemer knyttet til disse modellene. Det første er at noen av modellene krever ekstremt tunge beregninger. Det andre er at det har vist seg å være vanskelig å kombinere informasjonen fra de forskjellige målingene på en tilfredsstillende måte.

Avhandlingen har tatt for seg problemstillinger innen disse to områdene. Resultatene omfatter nye matematiske metoder for å forenkle beregningene av hvordan olje, gass og vann strømmer i et reservoar, samt metoder for å tolke og sette sammen informasjonen i de ulike målingene. De siste omfatter bl.a. metoder for å kombinere geologisk forståelse med trykkmålinger og andre målinger som er foretatt i brønnene. Det forventes at avhandlingens resultater vil bidra til en bedre kartlegging av reservoarene og til en raskere oppdatering av kartleggingen etter hvert som ny informasjon blir tilgjengelig. Det siste er viktig fordi mange viktige beslutninger i dag blir tatt på grunnlag av ikke oppdatert eller ufullstendig informasjon.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13