Disputas: Olav Aursjø

Cand. Scient. Olav Aursjø ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Two phase flow in porous media stimulated by oscilllations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Bastien Chopard, University of Geneva, Sveits
Dr. Paul Dommersnes, Laboratoire Matière et Systèmes Complexes, Université Paris, Frankrike
Professor Tom Henning Johansen, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Eli Olaug Hole

Veileder:  Eirik Grude Flekkøy og Knut Jørgen Måløy

Denne studien har ved hjelp av både eksperiment og numeriske simuleringer undersøkt hvordan strømmen av to ikke-blandbare væsker blir påvirket av å vibrere det porøse mediet de strømmer igjennom. Strømning av to ikke-blandbare væsker kan man blant annet finne i oljeindustrien, der olje kan bli utvunnet ved å pumpe vann inn i den porøse sandsteinen den befinner seg i. I oljeindustrien har det også vært observert økt oljeutvinning fra reservoarer under og etter jordsjelv. Det er også rapportert økt oljeutvinningsgrad fra slike oljefelt. Dette kan ha stor betydning, både økonomisk og miljømessig. Med økt utvinningsgrad vil eksisterende produksjon kunne forlenges, og leting etter olje i nye geografiske områder vil kunne utsettes.

I tillegg til å ha som mål å bedre den generelle fysikkforståelsen for strømning av to ikke-blandbare væsker, har disse observasjonene fra oljeindustrien vært med på å motivere dette arbeidet. Denne studien har på liten skala studert hvordan blant annet total mengde av utvunnet væske forandrer seg med frekvensen og styrken på vibrasjonene av det porøse mediet. Mengden utvunnet væske kan også relateres til hvordan den komplekse formasjonen av gjenværende væske er strukturert i det porøse materialet. Statistisk analyse av disse væskeformasjonene har derfor stått sentralt for å forstå fysikken i prosessen.

Denne studien, som har vært et samarbeidsprosjekt mellom Lawrence Berkeley National Laboratory i California og gruppen for Avanserte Materialer og Komplekse Systemer (AMKS) ved Fysisk institutt, Universitetet i Oslo, indikerer at strukturen på væskeformasjonene i stor grad blir påvirket av vibrasjonene det porøse mediet blir utsatt for. I de systemene som lignet mest på det man finner i oljeindustrien, ble det konsekvent observert en økt utvinningsgrad.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13