Disputas: Ilana Christin Benjaminsen

siv.ing. Ilana Christin Benjaminsen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Dynamic Gd-DTPA-enhanced MRI of the physiological microenvironment of human melanoma xenografts

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Hadassa Degani, Dep. of Biological Regulation, Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel
Ingrid S. Gibbestad, Inst for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU
Einar Sagstuen, Fysisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Eli Olaug Hole

Veileder:  Einar K. Rofstad

Teknikk for avbildning av fysiologi i kreftsvulster

En kreftsvulst som har dårlig tilførsel av blod og oksygen utvikler seg ofte til å bli aggressiv. For en pasient kan dette innebære at behandlingseffekten reduseres og at prognosen for å bli frisk er dårlig. Ved å undersøke blodstrømmen og oksygennivået i en kreftsvulst, før og tidlig i behandlingsopplegget, kan man vurdere om pasienten har en aggressiv kreftsvulst og om vedkommende trenger individuelt tilpasset kreftbehandling. I denne doktorgradsavhandlingen er det utviklet en metode for å avbilde blodstrømmen og celletettheten i svulster ved å bruke magnetisk resonans (MR) avbildning. Foreløpige resultater tyder på at metoden kan være nyttig for å få informasjon om nivået av oksygen i svulster før behandling.

Metoden er utviklet ved bruk av dynamisk kontrastforsterket MR-avbildning av eksperimentelle svulster, og dertil påfølgende kinetisk modellering. Bilder og informasjon oppnådd med MR-metoden er sammenholdt med informasjon fra histologi, andre avbildningsteknikker og strålebiologiske teknikker for å dokumentere hvilken informasjon MR-metoden kan gi om fysiologien og aggressiviteten til kreftsvulster.

Arbeidet med doktorgradsavhandlingen er utført av sivilingeniør Ilana Christin Benjaminsen ved Institutt for Kreftforskning på Radiumhospitalet.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13