Disputas: Jens Bennedsen

Jens Bennedsen ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Teaching and learning introductory programming – a model-based approach

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Michael Kölling, Computing Laboratory, University of Kent, England
Anders Berglund, Instutitionen för informationsteknologi, Uppsala Universitet, Sverige
Christina Mörtberg, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Annita Fjuk, Jens Kaasbøll

IT er en meget vigtig faktor i alles liv – og en vigtig forudsætning for væksten i den vestlige verden. En af de store udfordringer de fleste vestlige lande står overfor i disse år, er en mangel på kvalificerede IT medarbejdere – specielt højt uddannede IT medarbejdere. Der er derfor af afgørende betydning, at kvaliteten af den uddannelse de studerende modtager er så høj som muligt – både fagligt og pædagogisk. Fagligt for at kandidaterne kan arbejde på allerhøjeste niveau. Pædagogisk for at så få som muligt forlader studiet uden at blive færdige. Afhandlingen handler om den føste undervisning mange studerende møder, når de starter på at læse IT på universitetet – undervisningen i programmering. Den undersøger hvordan undervisningen kan struktureres og gennemføres så beståelsersprocenten kan blive meget bedre end den typiske på under 50 procent. Desuden undersøges forskellige faktorers betydning for om en studerende klarer sig god i programmeringsundervisningen – ingen af de undersøgte faktorer, udover den studerendes forudgående matematik kompetencer og arbejdtsomhed, har indflydelse. Der er således lige gode chancer for piger som drenge, yngre som ældre.

Undervisere har en masse god erfaring med hvordan undervisning planlægges, gennemføres og evalueres. Det er svært at dele denne erfaring, derfor er pædagogiske mønstre kommet til verden. De beskriver på en kort og struktureret måde løsninger på tilbagevendende pædagogiske problemer. Afhandlingen diskuterer hvorfor pædagogiske mønnstre ikke har succes og foreslå en måde at beskrive disse på, så det bagvedliggende pædagogiske syn kommer mere eksplicit frem.

Arbejdet er udført i samarbejde mellem datalogisk institut i Århus, Danmark og Institut for Informatik, Oslo. Arbejdet er baseret på data fra interviews med studerende og undervisere, video observationer af netbaseret undervisning samt spørgeskema undersøgelser. Der er anvendt både kvantitative og kvalitative metoder.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13