Disputas: Daniel Berg

M.Sc. Daniel Berg ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Statistical analysis of credit risk – topics in default and dependence modelling

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christian Genest, Departement de mathematiques et de statistique, Université Laval, Canada
Professor Mark Salmon, Warwick Finance Research School, University of Warwick, England
Professor Nils Lid Hjort, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bent Natvig

Veileder:  Fred Espen Benth, Xeni Kristine Dimakos, Kjersti Aas

Arbeidet i denne avhandling er utført over en periode på 3 år ved Matematisk institutt, Universitetet i Oslo og Norsk regnesentral. Avhandlingen er del av prosjektet "Statistisk analyse av risiko" som er et samarbeidsprosjekt mellom Matematisk institutt og Norsk regnesentral. Avhandlingen er skrevet innen fagområdet matematisk statistikk og omhandler temaer innen finansiell risiko, mer spesifikt kreditt risiko.

Arbeidet består av to hoveddeler. Den første delen omhandler analyse og estimering av sannsynlighet for at et firma går konkurs. En sammenligning av flere populære modeller presenteres, hvor en spesiell type modell fremstår som mer fleksibel og bedre enn de andre. Videre belyses tema som tidshorisont, rekalibrering av modeller og valg av datasett for estimeringen av en modell. Modellene som er utviklet i denne delen av avhandlingen anvendes på en stor samling små- og mellomstore norske firma.

Den andre delen omhandler modellering av avhengigheter mellom finansielle tidsserier, f.eks. sannsynligheten for at to aksjer begge faller mer enn 10% samme dag. Begrepet copulas står veldig sentralt i denne delen og store deler er dedikert evalueringen av copulas. En copula er en form for fler-dimensjonal sannsynlighetsfordeling som på grunn av sin fleksibilitet har blitt svært populær innen finans og forsikring. Evalueringen av copula modeller står svært sentralt i avhandlingen, dvs. metoder for å evaluere hvor god en copula modell er til å beskrive et faktisk data sett. Eksisterende metoder analyseres, generaliseres, testes og sammenlignes. Nye tester blir også foreslått.

Interessante og til dels overraskende resultater vedrørende evalueringen av copulas avdekkes både gjennom teoretiske resultater og simuleringsstudier.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13