Disputas: Henrik Berg

Cand.Scient Henrik Berg ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Evolutionary Machine Learning: Neutrality, Diversity and Applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ute Schmid, Faculty of Information Systems and Applied Computer Science, University of Bamberg
Professor Keith Downing, Department of Computer and Information Science, Norwegian University of Science and Technology
Professor Herman Ruge Jervell, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Arne Maus

Veileder:  Roland Olsson (Høgskolen i Østfold), Olaf Owe (UiO) og Bjarte M. Østvold (Norsk Regnesentral)

Ulike former for maskinlæring har i det siste fått praktisk anvendbarhet innen stadig flere områder. Denne avhandlingen tar for seg en viktig klasse maskinlæringssystemer – evolusjonær maskinlæring, som er inspirert av evolusjon slik den foregår i naturen – og undersøker et par nye teknikker for å forbedre disses effektivitet. Teknikkene introduseres, diskuteres og undersøkes eksperimentelt.

I tillegg vises anvendbarheten av ett slikt system, kalt ADATE, på et par praktiske problemer. Bruken av systemet til å løse problemene beskrives, og resultatene presenteres, diskuteres og analyseres.

Arbeidet er utført ved Høgskolen i Østfold, Avdeling for informasjonsteknologi, med veiledningsstøtte fra Universitetet i Oslo, Institutt for informatikk.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13