Disputas: Asbjørn Berge

Siv.ing. Asbjørn Berge ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Improving hyperspectral classification by simplified parameter estimates

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jón Alti Benediktsson, Department of Electrical and Computer Engineering, University of Iceland
Professor Tormod Næs, Centre for Biospectroscopy and Data Modelling, Matforsk, Ås
Professor Nils Christophersen, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tone Bratteteig

Veileder:  Anne Schistad Solberg, Geir Storvik

Avbildning av jordkloden, såkalt fjernmåling, tar stadig i bruk nye teknologier. Kameraer montert i fly eller på satellitter, gir stadig mer detaljerte digitale bilder. Bildepunktene dekker stadig mindre areal på bakken. Samtidig måler en stadig mer informasjon om hvert bildepunkt. Hyperspektrale bilder, benyttet i dette arbeidet, er målinger av mengden reflektert sollys i en stor mengde (50-200) forskjellige bølgelengder i hvert bildepunkt

Den massive datamengden tilgjengelig i hvert billedpunkt representerer en utfordring for analyse av disse bildene. Samtidig er det ofte forbundet med store kostnader og tidkrevende å manuelt kartlegge områder fra bakken, så mengden kunnskap en innehar om innholdet i bildet er ofte svært begrenset. En ønsker å automatisere analyse av disse bildene. Ved å trene på de kjente biter av bildet, kan man lage systemer som automatisk beskriver innholdet i resten av bildet. Et operativt system vil blant annet kunne benyttes til miljøovervåkning og kartoppdatering.

Berge har i sitt doktorgradsarbeid evaluert tradisjonelle metoder, samt utviklet nye metoder for forenkling av trening av automatisk analyse av hyperspektrale bilder. Tradisjonelt har en forenklet treningen ved å forkaste uinteressant informasjon fra datamaterialet. Berge konkluderte med at en forenkling av modellene benyttet for den automatiske analysen i mange tilfeller gir like gode eller bedre resultater.

Doktorgradsarbeidet ble utført ved gruppe for Digital Signalbehandling og Bildeanalyse ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo. Oppgaven ligger innenfor fagområdet bildeanalyse, som er i skjæringspunktet mellom statistikk og informatikk.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13