Disputas: Ola Berge

Ola Berge ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Reuse of digital learning resources in collaborative learning environments

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Lone Dirckinck-Holmfeld, Institut 11 – Kommunikation, Aalborg Universitet
Professor Victor Kaptelinin, Institutionen för informatik, Umeå Universitet
Førsteamanuensis Tone Bratteteig, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Med bakgrunn i den økende utbredelsen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i undervisningsinstitusjoner, er interessen for standarder og spesifikasjoner for lærings¬teknologi økende i denne sektoren. Slike standarder gir mulighet for kostnads¬effektivitet og bedre kvalitet gjennom gjenbruk av digitale læringsressurser. Til tross for den betydelige innsatsen som er nedlagt i å utvikle og ta i bruk standarder som legger til rette for gjenbruk av digitale læringsressurser, er fenomenet gjenbruk lite studert.

Doktorgradsarbeidet har utviklet en bedre forståelse av hvordan læringsressurser blir gjenbrukt i undervisningsinstitusjoner, og av hvordan sentrale standarder og spesifikasjoner for lærings¬¬teknologi imøtekommer behovene i de læringssituasjonene som er studert. Denne forståelsen av gjenbruk kan benyttes til å diskutere bærekraftighet av teknologi som støtter samarbeidsrettet læring, og gir et empirisk fundert perspektiv på gjenbruk til miljøer som utvikler standarder for læringsteknologi. Resultatene av arbeidet kan også benyttes i vurdering av innføring av standarder ved undervisningsinstitusjoner.

Det empiriske grunnlaget for arbeidet består av studier av nettbaserte kurs ved Universitet i Århus, Danmark og av utviklingen av et rammeverk for teknologistøttet naturfags¬undervisning ved University of California, Berkeley, USA.

Arbeidet er utført ved InterMedia og Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13