Disputas: Trygve Bergeland

cand.scient. Trygve Bergeland ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cell-cycle-dependent trafficking in the endocytic pathway

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Juan S. Bonifacino, Ph.D., Section of Intracellular Protein Trafficking, Cell Biology and Metabolism Branch, National Institutes of Health, Bethesta, USA
Marcos Gonzalez Gaitan, Professor, Department of Biochemistry, University of Geneva, 30 quai Ernest-Ansermet, Genève, Sveits
Anne Simonsen, Førsteamanuensis, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Norbert Roos

Veileder:  Oddmund Bakke, Dmitrii Rodionov

Nobelpris-premiert lysende protein gir ny kunnskap om kreft og immunforsvaret

Ved bruk av lysende proteiner har vi oppdaget at fordøyelsessystemet inne i en kreftcelle gjennomgår store forandringer ved celledeling.

Denne oppdagelsen gir ny forståelse innen kreft, hvordan celler blir smittet av farlige bakterier, og vil gi bedre forståelse for utviklingen av immunsystemet.

Nobelprisen og lysende proteiner som redskap:
Lysende proteiner er et svært viktig redskap i biomedisinsk forskning. Vi har benyttet lysende proteiner i forskning på kreftceller. I år gikk nobelprisen i kjemi til oppdagelsen og utviklingen av et lysende protein, grønt fluorescerende protein, GFP. Dette er det samme protein vi har benyttet i vår forskning.

Det finnes mange lysende proteiner, og vi har benyttet to typer. Den ene typen lyser alle steder i cellen hvor man finner celles fordøyelsessystem. Den andre typen er også i fordøyelsessystemet, men denne lyser ikke før den blir aktivert. Ved å sende et lite lysglimt inn i cellen kan man aktivere dette lysende proteinet, og man kan studere små områder av fordøyelsessystemet inne i cellen. Oppskriften på disse proteinene er satt inn i kreftcellenes arvemateriale, og er studert inne i levende kreftceller ved hjelp av avansert lasermikroskopi. Ved å studere og sammenligne de to formene proteiner før, under og etter en celledeling, har vi kunnet gi viktige svar på hvordan fordøyelsessystemet inne i cellen er regulert.

I en celledeling er det viktig at alle komponenter fordeles fra en modercelle til to datterceller. Hvis det skjer noe feil i denne fordelingen så kan dette medføre at cellen dør, eller man kan få en ukontrollert celledeling som kan gi kreft. Vi har i detalj beskrevet hva som skjer inne i en kreftcelle når den deler seg, og går fra å være en celle til å bli to. Arvematerialet (DNA) har i flere år blitt nøye studert i denne delingsprosessen. Man vet derimot lite om hvordan fordøyelsessystemet nedarves.

Arbeidet er utført ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13