Disputas: Gøril Berntzen

Gøril Berntzen ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Peptides targeting Fc receptors

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Per Mats Ohlin, Department of Immunotechnology, Lund Universitet, Sverige
Professor Anne Spurkland, Universitetet i Oslo, Institutt for medisinske basalfag, Avdeling for anatomi
Professor Reidun Sirevåg, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Interessen for antistoffbasert terapi er stor og økende. Det er imidlertid kostbart og teknisk krevende å produsere antistoffer, og dette setter begrensinger for bruken av de nye medikamentene. Mange er derfor på leting etter alternativer til såkalte full-lengde antistoffer.

Antistoffmolekyler er bygd opp av to antigenbindende fragmenter (Fab-fragmenter) som er koblet sammen med et Fc-fragment. Fc-fragmentet binder effektormolekyler som i sin tur starter immunsvar som ødelegger cellen som bærer antigenet (eks. tumorcelle, bakterie, virus osv). Mens komplette antistoffer må produseres i pattedyrceller, kan antistoff-fragmenter uten Fc-del godt produseres i bakterier, noe som gir godt utbytte og er kostnadseffektivt. På bakgrunn av dette ønsket vi å isolere små peptider som binder effektormolekyler og som kan fusjoneres til Fab-fragmenter. Disse fusjonsproteinene skal kunne interagere med både antigen og effektormolekyler, og sist, men ikke minst, de skal kunne produseres i bakterier.

Store samlinger av peptider med tilfelding aminosyresekvens, såkalte peptid-biblioteker, uttrykt på overflaten til filamentøse virus, ble konstruert og gjennomsøkt for bindere til effektormolekyler. Seleksjonsmetoden krever relativt store mengder løselige effektor-molekyler. Derfor ble flere effektormolekyler klonet og produsesert rekombinant. Flere peptider ble selektert og karakterisert. Noen induserte Fc-assosierte funksjoner som fagocytose og trans-cellulær transport. Strategier for å flytte peptidene fra viruskappen til Fab-fragment ble etablert, og funksjonelle studier av peptid-Fab fusjonene pågår nå.

Arbeidet er utført ved Institutt for molekylær biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13