Disputas: Anders Bjørgesæter

Cand.scient. Anders Bjørgesæter ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Environmental effects of oil and gas exploration on the benthic fauna of the Norwegian Continental Shelf

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Alf Bernhard Josefson, Department of Marine Ecology, National Environmental Research Institute, Aarhus, University, Frederiksborgvej 399, DK-4000 Roskilde, Denmark
Dr. Olav Martin Kvalheim, University of Bergen, Department of Chemistry. Realfagbygget, Allegt. 41, 5007 Bergen, Norway
Dr. Hans Erik Karlsen, University of Oslo, Marin Biologisk Stasjon, Biologveien 2, 1440 Drøbak. Norway

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  John S. Gray, Karl I Ugland og Bjørge Fredheim

Det er en stor utfordring å sette økologisk relevante kvantitative miljømål for marine sedimenter. Hovedmålet med dette arbeidet var å utvikle metoder som kan benyttes i en risikovurdering av forurenset sediment på marine bunndyrssamfunn (børstemarker, sjøstjerner, slangestjerner, muslinger, snegl og små krepsdyr). Data samlet i naturen (i hovedsak fra miljøovervåkning rundt oljeinstallasjoner) er benyttet for å konstruere arts-sensitivitetskurver (”SSDs”) og predikere terskelkonsentrasjoner (”HC”) for når en bestemt andel (p) av artene i samfunnet ble påvirket. Totalt ble fordelingen til 2000 arter og ca. 2 millioner individer undersøkt langs ulike forurensingsgradienter. Undersøkelsene påviste negative effekter på dyresamfunn ved lavere konsentrasjoner enn dagens retningslinjer (”SQGs”), som er basert på tradisjonelle tester i laboratorium. Tilsvarende resultater ble funnet i studier der vi benyttet standard multivariate metoder for å påvise forandringer i strukturen til bunndyrssamfunnene. Det at man kan påvise negative effekter ved lavere konsentrasjoner enn det som er ansett som sikre nivåer i dag reiser spørsmål ved fremgangsmåten som benyttes til å sette slike grenseverdier i dag og viktigheten av å benytte biologiske data i miljøovervåkning og risikovurdering.

Arbeidet er i utført ved Universitetet i Oslo, forskergruppa Marinbiodiversitet i samarbeid gjennom ”Area of Excellence Scheme - AoE/P-04/2004” med City University of Hong Kong – Avdeling Biologi og Kjemi; University of Hong Kong - Division of Ecology & Biodiversity School of Biological Sciences og Department of Statistics and Actuarial Science.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14