Disputas: Morten Brændvang

cand. scient. Morten Brændvang ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Synthetic studies directed towards selective antimycobacterial purines and analogs

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christa E. Müller, Pharmazeutisches Institut, Pharmazeutische Chemie I, Bonn, Germany
Professor Yngve Stenström, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås
Professor Mats Tilset, Kjemisk Institutt, UiO

Leder av disputas:  Professor Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  Lise-Lotte Gundersen

Tuberkulose er en av verdens største helserelaterte utfordringer og er den vanligste dødelige, smittsomme sykdommen i verden i dag. Det antas at en tredjedel av verdens befolkning er smittet av tuberkulose. Årlig dør omtrent 2 millioner, og det registreres omtrent 9 millioner nye tilfeller, de fleste i den fattige delen av verden. Spesielt utviklingen av bakterier som er motstandsdyktige mot dagens tuberkulosemidler og HIV/AIDS-epidemien forverrer omfanget. I Norge diagnostiseres det rundt 300 nye tilfeller per år. Behovet for nye legemidler er stort.

Brændvang har i sitt doktorgradsarbeid utviklet syntesemetoder for en rekke forbindelser med potent hemmende effekt på Mycobacterium tuberculosis; bakterien som forårsaker tuberkulose. God effekt mot flere av de bakteriestammene som er resistente mot dagens legemidler, er observert.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) anser at enkelte av stoffene som er fremstilt i doktorgradsarbeidet, er blant de få nyere forbindelser med antimycobakteriell effekt, som på sikt kan føre til nye legemidler mot tuberkulose.

Brændvangs doktorgradsarbeid i syntetisk organisk kjemi er utført ved Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14