Disputas: Kjetil Gundro Brurberg

M.Sc. Kjetil Gundro Brurberg ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): The dynamics of tumor hypoxia – implications for cancer treatment

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Dr. Marianne Nordsmark, Aarhus Hospital, Danmark
Professor Ingrid S. Gribbestad, NTNU
Professor Einar Sagstuen, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Ørjan G. Martinsen

Veileder:  Einar K. Rofstad

Effekten av kreftbehandling avhenger vanligvis av at svulsten får tilført blod og oksygen. Denne doktorgradsavhandlingen viser at en tumors tilførsel av blod og oksygen kan variere mye over tid. Forandringene er så voldsomme og opptrer såpass hyppig at de reduserer behandlingseffekten, øker aggressiviteten og bidrar til økt spredningsfare. Avbildning med magnetisk resonans (MR) og mikroskopi (IVM) viser at årsakene til de observerte blodsstrømsfluktuasjonene er mange, men én mekanisme skiller seg ut som spesielt interessant – nemlig sammentrekning i blodårer som leder blod inn i tumorvevet. Sammentrekninger i tilførende årer kan påvirke blodstrømmen i relativt store tumorområder, og kan forklare hvorfor kreftbehandling ikke alltid har ønsket effekt i tumorområder med stor blodåretetthet og god blodgjennomstrømning.

I arbeidet med gradsavhandlingen er det benyttet flere eksperimentelle metoder, deriblant probemålinger av oksygenkonsentrasjoner i tumorvev (fiberoptiske prober og polarografiske elektroder), og ulike avbildningsmetoder. Videre er det undersøkt hvordan kinetikken til de observerte oksygenfluktuasjonene påvirkes av bestråling, og hvilke mekanismer som kan tenkes å ligge bak. Arbeidet med doktorgradsavhandlingen er utført av Kjetil G. Brurberg som har vært stipendiat ved Avdeling for Strålingsbiologi på Radiumhospitalet, mens professor dr. philos. Einar K. Rofstad har fungert som veileder for prosjektet.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14