Disputas: Melinka A. Butenko

Melinka A. Butenko ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A genetic and molecular study of floral organ abscission in Arabidopsis thaliana using the mutant inflorescence deficient in abscission (ida)

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jeremy Roberts, Plant Sciences Division, School of Biosciences, University of Nottingham, England
Professor Atle Bones, Institutt for biologi, NTNU, Trondheim
Professor Kristian Prydz, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Hvorfor lander kronblader til tulipanene på stuebordet etter en tid, og hvorfor faller bladene fra trærne om høsten? Dette er fenomener som kalles absisjon (fra det latinske ordet abscissio, å fjerne eller kutte bort). Absisjonprosesser gjør det mulig for planter å spre frøene sine og å felle organer når de ikke trengs mer eller er blitt skadet. I dette doktorgradsarbeidet har vi identifisert, klonet og karakterisert et gen som koder for et protein som er helt nødvendig for regulering av blomsterabsisjon i modellorganismen Arabidopsis thaliana (vårskrinneblom). Ved å mutere dette genet som vi har kalt INFLORESCENCE DEFICIENT IN ABSCISSION (IDA) får man planter som aldri mister blomstene sine. I dette arbeidet viser vi at dette genet koder for et lite protein som blir utskilt fra absisjonsceller og som etter all sannsynlighet fungerer som en ligand til en hittil ukjent reseptor. Ved å lage Arabidopsis-planter som overproduserer dette proteinet har vi vist at tilstedeværelsen av IDA-proteinet ved feil tidspunkt eller på feil sted i planten fører til tidlig blomsterabsisjon og tap av planteorganer som vanligvis ikke faller av. Ved hjelp av dataanalyser har vi identifisert IDA-liknende (IDL) gener i andre plantearter, og dette kan tyde på at IDA er en essensiell aktør i regulering av blomsterabsisjon i andre arter enn Arabidopsis. En fremtidig anvendelse av de resultatene som blir presentert i denne avhandlingen, kan derfor være bruken av IDA for å forlenge blomstringstiden til prydplanter som tulipaner eller roser.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14