Disputas: Niels Petter Callin

Niels Petter Callin ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gravitational effects from extra dimensions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Blir tyngdekraften påvirket av ekstra dimensjoner?

Tyngdekraften mellom to gjenstander blir beskrevet med Newtons gravitasjonslov. Loven forteller oss at kraften avtar med kvadratet av avstanden mellom gjenstandene. Hvis universet har mer enn tre dimensjoner, kan dette påvirke tyngdekraften på små avstander. Kraften blir sterkere enn den normalt ville vært når avstanden mellom gjenstandene er mindre enn størrelsen til de ekstra dimensjonene. Målinger av tyngdekraften kan derfor brukes til å påvise ekstra dimensjoner.

Moderne teorier for elementærpartikler forutsetter at det finnes mer enn tre dimensjoner. Disse ekstra dimensjonene kan ha betydning både for kosmologi og for partikkelfysikk. I doktorgradsarbeidet mitt har jeg jobbet med to forskjellige modeller med ekstra dimensjoner, og brukt generell relativitetsteori til å beregne hvordan tyngdekraften vil variere med avstanden. En av modellene forutsetter at det er en direkte sammenheng mellom størrelsen til de ekstra dimensjonene og den såkalte ”mørke energien” som ser ut til å gi universet en akselerert utvidelse. I følge modellen vil gravitasjonsloven endres for avstander mindre enn ca. en hundredels millimeter. Dette er svært nær grensen for hva som kan påvises eksperimentelt, og betyr at modellen enten vil bli bekreftet eller avkreftet i løpet av de nærmeste årene.

I avhandlingen har jeg også arbeidet med teoretiske beregninger av den kosmiske bakgrunnsstrålingen i universet.

Arbeidet er utført ved gruppen for teoretisk fysikk ved Universitetet i Oslo, med Finn Ravndal som veileder.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14