Disputas: Tor Carlsen

cand. scient. Tor Carlsen ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Are there any trees in the Arctic? Reconstruction of evolutionary histories in a young biome.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Peter Linder, Institute for Systematic Botany, University of Zürich
Dr. Ihsan A. Al-Shehbaz, Department of Asian Botany, Missouri Botanical Garden
Associate Professor Anne K Brysting, Dept. of Biology, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Elen Roaldset

Veileder:  Christian Brochmann, Reidar Elven

De fleste av dagens arktiske planter er sannsynligvis etterkommere etter fjellplanter som spredde seg nordover fra Himalaya, Alpene og Rocky Mountains.

I sin PhD-avhandling "Are there any trees in the arctic? Recontruction of evolutionary histories in a young biome" viser Tor Carlsen ved Naturhistorisk Museum, UiO, at disse første kolonistene dannet nye arter i rekordfart, og at relativt få stammødre og -fedre har gitt opphav til dagens arktiske flora. Hovedmålet for prosjektet har vært å finne egnede DNA-metoder og statistiske undersøkelser til å studere evolusjon, spredning og artsdannelse i Arktis.

Før istidene satte inn for ca. to millioner år siden var områdene vi i dag kaller Arktis dekket av skog. Da den globale temperaturen begynte å synke, ble varmekjære arter fordrevet. Eksempler på slike arter er valnøtt og kastanje. Planter som tålte det kalde klimaet fikk større arealer å boltre seg på. Det førte til en eksplosjonsartet spredning av de "tøffere" plantene, samt dannelse av en rekke nye arter tilpasset et kaldere klima. Tor Carlsen har ved hjelp av DNA-teknologi sporet opprinnelsen til noen av disse arktiske plantene og kartlagt hvordan den raske artsdannelsen skjedde. Hans avhandling omhandler evolusjon og spredning av arter innen planteslektene Smelowskia, engkarser (Cardamine) og kantlyng (Cassiope).

Prosjektet er en del av langtidssatsningen National Centre for Biosystematics ved Naturhistorisk museum. Her har man funnet ut at spredningen av arktiske planter er langt mer effektiv enn tidligere antatt og at artsdannelse av arktiske planter kan være en veldig rask prosess.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14