Disputas: Rositsa Chankova

Rositsa Chankova ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Statistical concepts applied in structure studies of warm nuclei

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Sotirios Harissopulos, NCSR ”Demokritos”, Hellas
Dr. Araceli Lopez-Martens, Université Paris XI, Orsay, Frankrike
Prof. Larissa Bravina, Universitetet i Oslo

Kjerneforskning på Blindern kaster nytt lys over supernovaene.

Det har lenge vært en gåte hvorledes supernovaer eksploderer. Asken fra disse enorme eksplosjonene ute i verdensrommet har blant annet dannet vårt solsystem og alt liv på jorden. En ny studie av oppvarmede atomkjerner kan gi forskerne nytt håp om å løse mysteriet.

Rositsa Chankova, Fysisk institutt, forsvarer 23. juni 2006 sin avhandlingen om oppvarmede atomkjerner. Man snakker her om en økning på ti milliarder grader Celsius. For å oppnå disse høye temperaturene, har Rositsa Chankova skutt heliumpartikler mot molybdenkjerner ved Syklotronlaboratoriet på Blindern. Hennes konklusjoner bygger på analyse av flere millioner kjernereaksjoner.

Før oppvarmingen finner sted, er atomkjernen i en slags supraledende væskeform. Men under oppvarmingen viser doktoranden at kjernen forlater denne fasen og i stedet går over til å bli en gassky av protoner og nøytroner.

Det mest overraskende er imidlertid nedkjølingsprosessen. Kjernen begynner å stråle ut lys, eller gammakvanter, med langt lavere energi enn tidligere antatt. Dette lyset er 10 - 100 ganger mer intenst enn det forskerne til nå har trodd. Det finnes i dag ingen teoretiske forklaringer på fenomenet, og oppdagelsen kan være en viktig brikke i forståelsen av hvorledes supernovaer eksploderer.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14