Disputas: Ingelin Clausen

Ingelin Clausen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): An implanted micro electro mechanical system for permanent measurement of human brain pressure

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Peter Enoksson, Chalmers Tekniske Høgskole
Ph.d. Fredrik Nikolajeff, Uppsala Universitet
Førsteamanuensis Anette Eleonora Gunnæs, Universitetet i Oslo

Ved Universitetet i Oslo, Fysisk institutt, er det utviklet en sensor prototyp for permanent måling av trykk i hjernen hos pasienter som er operert for vannhode. Ny teknologi gjør det mulig å lage veldig små sensorer og den utviklede trykkmåleren er ikke større enn 0,7 x 0,7 mm. Tilsvarende små trykksensorer er ikke tilgjengelig i dag. Det er etablert et laboratorium for undersøkelse av slike små trykksensorer, og laboratorieundersøkelser har vist at sensoren reagerer på små forandringer av trykket i hjernen. Avanserte beregningsmetoder konkluderer med at sensoren er i stand til å måle trykkforandringer tilsvarende 5 millibar. Sensorene er produsert ved liknende metoder som benyttes for å lage integrerte kretser og på en silisiumskive på størrelse med en CD-plate finnes ca. 31 000 sensorer. Det kreves omfattende tilpasninger før en av de 31 000 sensorene kan opereres inn i menneskehjernen. Avhandlingen beskriver teknologiske løsninger på disse forberedelsene. Fra medisinsk hold er det ønskelig at sensoren virker tilfredsstillende i 10 år før den må byttes ut. Dersom dette målet skal nås, er det viktig å beskytte sensoren mot de fuktige omgivelsene i hjernen. Avhandlingen omfatter en grundig drøfting av problemstillingen og en aktuell biokompatibel beskyttelsesfilm er utprøvd. Resultatene viser at trykksensoren fungerer tilfredsstillende etter at den er belagt med en slik beskyttende film. Avhandlingen er del av et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Oslo, Rikshospitalet og SINTEF. Ingelin Clausen er nå ansatt som forsker ved SINTEF IKT, Mikrosystemer og nanoteknologi.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14