Disputas: Bjørn Fredrik Davik

Bjørn Fredrik Davik ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Fairness in insertion buffer rings

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Yoram Ofek, University of Trento, Italia
Professor Øyvind Kure, Institutt for telematikk, NTNU
Førsteamanuensis Pål Halvorsen, Insitutt for infomatikk, Universitetet i Oslo

Davik har i sitt arbeid studert noen av egenskapene til en spesiell familie datanettverk kjent som buffer-insertion ringer. Avhandlingen fokuserer særlig på Resilient Packet Ring (RPR, IEEE standard 802.17), som er et nytt medlem i denne familien. En av RPRs viktige egenskaper er å kunne tilby ulike trafikklasser (prioriteter), som gjør det mulig å garantere oppførselen til trafikk med høy prioritet (f.eks. IP-telefoni), uavhengig av trafikkbelastningen som påføres ringen. En annen viktig egenskap RPR tilbyr, via sin fairness-metode, er rettferdig deling av ringens tilgjengelige båndbredde i perioder med høy trafikkbelastning.

Daviks bidrag er i særlig grad relatert til en analyse, så vel som forslag til forbedringer, av svakheter knyttet til RPR-ringens fairness-metode. I sitt arbeid har Davik blant annet laget enkle matematiske modeller som kan brukes for å analysere og forutsi oppførselen til fairness-metoden i ulike trafikksituasjoner. For å bekrefte resultatene fra de matematiske modellene, har Davik konstruert en simulatormodell hvor man, ved å simulere ulike trafikkbelastninger og deres påvirkning på nettverket, med stor sikkerhet kan forutsi hvilken kvalitet trafikken vil ha i et tilsvarende ekte nettverk.

Deler av bidragene fra dette arbeidet har blant annet blitt brukt under utarbeidelsen av RPR standarden til å forbedre enkelte svakheter som ellers lett kunne ha blitt oversett.

En mulig konsekvens av Daviks bidrag, vil kunne være at et RPR nettverk vil kunne være i stand til å håndtere en større menge trafikk fra fildelingstjenester og e-post, uten av dette går på bekostning av kvaliteten på IP-telefoni.

Arbeidet er utført i forskningsgruppen for Nettverk og distribuerte systemer lokalisert ved Simula Research Laboratory og Institutt for informatikk ved UiO under veiledning av Professor Stein Gjessing.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14