Disputas: Gunnar Dick

cand.scient. Gunnar Dick ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Differential sulfation in the apical and basolateral secretory pathways of epithelial MDCK II cells; role of paps translocation into the Golgi apparatus

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Gunnar Pejler, Sveriges Lantbruksuniversitet, Institusjonen for anatomi, fysiologi och biokemi, Uppsala, Sverige
Professor Tor Gjøen, Avd. for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
Professor John Michael Koomey, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Norbert Roos

Veileder:  Kristian Prydz

Arbeidet er utført ved Institutt for molekylær biovitenskap, Mat.-nat. fakultetet, UiO. Ved hjelp av biokjemiske og molekylærbiologiske metoder er betydningen av transport av aktivt sulfat, 3’-phosphoadenosine-5’-phosphosulfate (PAPS), til innsiden av cellens Golgiapparat for sulfateringen av proteoglykaner (PG) i epitelceller undersøkt. I denne studien ble MDCK II celler, opprinnelig isolert fra nyre-epitel, benyttet som modellsystem. Cellelinjen er i stand til å danne et polarisert epitelcellelag under gitte vekstbetingelser, dvs. at cellemembranen til den enkelte celle er avgrenset i to ulike membranområder som vender henholdsvis mot nyregangen eller blodsiden i nyre. MDCK II cellene produserer PGer som skilles ut til de to sidene av cellelaget. PGer er proteiner med lange sulfaterte sukkerkjeder som har viktige strukturelle og vekstregulerende funksjoner. De utgjør en viktig bestanddel i brusk og basalmembraner, men de er også viktige for celle-celle kommunikasjon under vekst og utvikling. Sentralt for syntese og sortering av PG til de to sidene av epitelcellelaget er cellens Golgiapparat. I denne delen av cellen dannes og sulfateres sukkerkjedene på PGer. Våre resultater indikerer at sortering til de to sidene av cellelaget skjer i Golgiapparatet, trolig før ferdigstillelse av sukkerkjedene. Ved bruk av molekylærbiologiske metoder ble mengden av de to PAPS transportproteinene, som transporterer PAPS inn i Golgiapparatet, endret. De to PAPS transportproteinene hadde ulik betydning for PG syntese og sulfatering. Analyser av utskilte PGer viste spesifikke endringer både i forhold til hvilken side av cellelaget PGene ble utskilt til og variant av PG. Resultatene har gitt en økt forståelse av sammenhengen mellom PAPS transport og sulfatering av PG i epitelceller, samt en utvidet forståelse av organiseringen av Golgiapparatet og den polariserte sekresjonen i epitelceller.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14