Disputas: Espen Eek

cand.scient. Espen Eek ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanisms of contaminant transport and the effect of containment of contaminated sediments

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Tilman Gocht, Center for Applied Geoscience, University of Tübingen, Tyskland
Assistant Prof. Karin Wiberg, Department of Chemistry, Umeå universitet, Sverige
Professor Elisabeth Alve, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Nils Roar Sælthun

Veileder:  Gijs Breedveld, Per Aagaard

Denne avhandlingen tar for seg spredning av miljøgifter fra forurensede sedimenter og hvordan tildekking med rene masser kan redusere denne spredningen. Forurensede sedimenter og mudrede masser deponert under vann er studert både i laboratorieforsøk og i felt med og uten tildekking. Det er utviklet nye metoder for direkte måling av miljøgifttransport gjennom arbeidet med den avhandlingen. Blant annet har en ny type flukskammer gjort det mulig å måle frigjøring av PAH og PCB fra forurenset sjøbunn direkte i felt.

Et system for å beregne tiltakseffektivitet er utviklet basert på beregnet eller målt transport av miljøgifter. Systemet er benyttet til å bestemme miljøeffekten av lagring av forurensede mudrede masser i strandkantdeponi og tildekking av forurenset sediment under vann.

Sammenligning av målt miljøgifttransport med transport beregnet med etablerte modeller for diffusjonstransport gir god overensstemmelse. Dette tyder på at de presenterte metodene er egnet til å bestemme et realistisk nivå for miljøgifttransport.

Målingen av transport av PAH og PCB før og etter tildekking av forurensede sedimenter viser at et tildekkingslag på bare noen få cm kan være nok til å redusere diffusjon av disse miljøgiftene til vannet over med mer enn 99%.

Arbeidet med denne avhandlingen er gjort ved Institutt for Geofag ved universitetet i Oslo i samarbeid med NGI, Norges Geotekniske Institutt og finansiert av Norges forskningsråd.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14