Disputas: Inga Baadshaug Eide

Siv.ing. Inga Baadshaug Eide ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Small probabilities, large markets and asymmetric information

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Maria Elvira Mancino, Dipartimento di Matematica per le Decisioni, University of Firenze
Professor Jan Ubøe, Department of Finance and Management Science, Norges Handelshøyskole
Professor Tom Lindstrøm, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Instituttleder Arne Bang Huseby

Veileder:  Giulia Di Nunno (hovedveileder) og Fred Espen Benth

Avhandlinga kan deles i tre deler:

Den første delen tar utgangspunkt i et grunnleggende resultat fra matematisk finansteori som sier at «gratis lunsjer», som risikofri avkastning utover det normale, er umulig dersom verdipapirpriser kan uttrykkes som framtidig forventa avkastning under et alternativt sannsynlighetsmål. Generelt kan man si svært lite om disse alternative sannsynlighetsmålene, men vi har kommet fram til en nødvendig og tilstrekkelig betingelse for at hendelser som i utgangspunktet har liten sannsynlighet også vil regnes som lite sannsynlige med det alternative sannsynlighetsmålet - og vice versa.

Den neste delen tar for seg «store markeder» definert som markeder med et uendelig antall investeringsmuligheter. Ved å modellere slike markeder ved hjelp av «martingale random fields» kan vi konstruere såkalte «hedge»-strategier altså investeringsstrategier som gir den best mulige tilnærminga til en ønsket situasjonsavhengig avkastning.

Asymmetrisk informasjon er tema for den siste delen som hovedsakelig er en litteraturstudie som tar for seg sentrale spørsmål som:
• I hvilken grad spres informasjon mellom aktørene i markedet?
• Kan bedre informerte aktører oppnå høyere avkastning enn andre?
• Hvordan påvirker slike asymmetrier fastsettelsen av markedspriser?

Arbeidet er utført ved Centre for Mathematics for Applications med Giulia Di Nunno som veileder.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14