Disputas: Viktor S. Wold Eide

Viktor S. Wold Eide ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Exploiting event-based communication for real-time distributed and parallel video content analysis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dr. Ing. Lars Wolf, Institute of Operating Systems and Computer Networks, Technische Universität Braunschweig
Førsteamanuensis Peter Parnes, Media Technology, Luleå University of Technology
Førsteamanuensis Arne Maus, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Enheter som er istand til å generere og overføre digital video blir stadig mindre og billigere. De omgir oss på alle kanter og kan for eksempel anvendes til overvåking av miljø, trafikk og personer. Dersom videostrømmene også kan analyseres av datamaskiner fortløpende, det vil si i sanntid, kan denne teknologien gi opphav til et vell av nye muligheter.

Til tross for at datamaskinenes prosesseringskapasitet har økt voldsomt, er behovet for mer kraft stadig et problem innenfor videoanalyse.

Eide har i sitt arbeid innenfor området sanntids videoanalyse studert hvordan man enklere kan realisere effektive videoanalysesystemer ved bruk av flere samarbeidende datamaskiner. Eides bidrag er i særlig grad knyttet til effektiv en-til-mange kommunikasjon og videooverføring samt distribuert og parallell prosessering av videodata.

Avhandlingen viser fordelene ved såkalt hendelsesbasert kommunikasjon, hvor enhver mottager kan abonnere på en delmengde av den informasjonen som genereres. Anvendt til videooverføring gir denne spesielle formen for kommunikasjon hver mottager mulighet til å skreddersy hvilke deler av en videostrøm som skal mottas, med hensyn på området i videobildene, antallet bilder per sekund, fargespekteret og kvaliteten på bildene.

For å undersøke ulike egenskaper ved teknikker som foreslås, har utvikling og evaluering av prototyper spilt en sentral rolle.

Delresultater fra arbeidet kan også anvendes innenfor andre områder. Eksempelvis virker metoden som foreslås for å overføre video lovende for TV-utsendelser og videokonferanser hvor mottagermassen spenner fra håndholdte datamaskiner til skjermer med høy oppløsning.

Eide er Cand. Scient. fra Universitetet i Oslo 1998. Arbeidet er utført i forskningsgruppen for Nettverk og Distribuerte systemer, lokalisert ved Simula Research Laboratory og Institutt for informatikk, UiO. Arbeidet er gjennomført med støtte fra Norges Forskningsråd, UiO og Simula Research Laboratory.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14