Disputas: Anne Maria Eikeset

Cand. Scient. Anne Maria Eikeset ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The ecological and evolutionary effects of harvesting Northeast Arctic cod - Insights from economics and implications for management

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Jeffrey A. Hutchings, Department of Biology, Life Sciences Centre, Dalhousie University, Halifax, Nova Scotia, Canada
Dr. Tara Marshall, Institute of Biological and Environmental Sciences, School of Biological Sciences, University of Aberdeen,Scotland,U.K.
Dr. Geir Olve Storvik, Department of Mathematics, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Nils Chr. Stenseth og Dag Ø. Hjermann

Fiske av Nordøstarktisk torsk i Barentshavet og på Norskekysten (”skrei”) har historisk vært en svært viktig næring i Norge. Bestanden er den største av torsk i verden. Men etter at fisketrykket i Barentshavet økte dramatisk fra 1930-tallet, med effektivt, industrielt fiske, har torsken blitt stadig mindre og blir i dag kjønnsmoden tidligere. Lenge har forskerne lurt på hvorfor. I avhandlingen The Ecological and evolutionary effects of harvesting Northeast Arctic cod – Insights from economics and implications for management viser Anne Maria Eikeset hvordan moderne evolusjonsbiologi gjør oss i stand til å forklare og forstå deler av denne prosessen som genetisk tilpasning. På grunn av fisketrykket ”lønner” det seg nemlig for fisken å modne tidligere og dermed reprodusere før den blir fanget. Slike endringer kan skje over kortere tid enn man før har trodd.
På bakgrunn av dette reiser avhandlingen en rekke nye spørsmål til norsk fiskeriforvaltning: Er de evolusjonære endringene viktige? Kan slike evolusjonære endringer påvirke det økonomiske utbyttet fra fisket? Fins det bedre måter å forvalte den hardt pressede torskebestanden på?
Avhandlingen er i biologi, innenfor økologi og evolusjonsbiologi og har blitt utført ved CEES, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14