Disputas: Øyvind Rindahl Endresen

cand.scient. Øyvind Rindahl Endresen ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Quantifying fuel consumption and air emissions from shipping

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr Kristin Rypdal, CICERO Senter for klimaforskning
Dr Jana Moldanova, IVL Svenska Miljöinstitutet AB
Professor Joseph La Casce, Institutt for geofag

Leder av disputas:  Professor Annik Myhre

Veileder:  Prof. Ivar Isaksen, dr. Eirik Sørgård, dr. Per Olaf Brett og prof. Frode Stordal

Ulike estimater indikerer stor usikkerhet i anslag for verdensflåtens energiforbruk og utslipp. Anslagene for CO2, SOx og NOx utslippene er henholdsvis 2-3%, 4-9% og 10-15% av de globale utslippene. Konsekvensene av utslippene er blant annet negative miljøpåvirkninger som dannelsen av bakkenær ozon, forsuring over land og global oppvarming. Det er et behov for å bedre kunne anslå både utslipp fra verdensflåten og de negative konsekvenser disse utslippene har. Dette doktorgradsarbeidet har fokusert på å beregne historiske, aktuelle og fremtidige utslipp fra skip, samt tilrettelegge disse for modellering av miljøpåvikninger. Det er utviklet aktivitetsbaserte modeller som kvantifiserer flåtens forbruk av drivstoff og utslipp med basis i blant annet operasjonsprofil, installert motoreffekt, type motor og utslippsfaktorer. Resultatene fra modelleringene er sammenlignet med salget av marin bunkersolje og indikerer ikke en betydelig underrapportering av salget som hevdet av studier med høyere anslag. Det konkluderes med at forskjellen mellom resultatene i dokumenterte studier i hovedsak skyldes ulike antagelser knyttet til aktivitetsnivå for ulike skipstyper og størrelser i flåten. Studiet konkluderer med at dersom aktivitetsbaserte modeller skal benyttes for å anslå forbruk og utslipp fra verdensflåten, er det behov for bedre og mer detaljerte inngangsdata. Disse bør innhentes på en årlig basis. I denne studien er utslippene fordelt geografisk i henhold til observert skipstrafikk på verdenshavene. Resultatene viser at omkring ca. 80% av utslippene foregår på den nordlige halvkule. Datasettene er blant annet benyttet av eksperter ved Universitetet i Oslo (UiO) til å beregne miljøkonsekvenser av dagens utslipp og av antatt fremtidig utvikling. Resultatene fra dette studiet er oppsummert i fem artikler, hvorav fire er publisert i Journal of Geophysical Research. Artiklene og den tilhørende forskning har pågått i perioden 2002 til 2007, med utførelse i Det Norske Veritas forskningsavdeling og ved Institutt for Geofag ved UiO.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14