Disputas: Hans Kristian Eriksen

Hans Kristian Eriksen ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Practical analysis of current and future CMB experiments

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Gary Hinshaw, Observational Cosmology Laboratory, NASA Goddard Space Flight Center, Greenbelt, USA
Dr. Alan Francis Heavens, Institute for Astronomy, University of Edinburgh, UK
Professor Mats Carlsson, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Vår kjennskap til universets opprinnelse tok et langt steg framover i 2003, da dataene fra "Wilkinson Microwave Anisotropy Probe" (WMAP) ble publisert av NASA. Disse dataene ga oss for første gang et nøyaktig bilde av hvordan kosmos så ut omtrent 400,000 år etter The Big Bang, og tillot oss å finne universets alder, hva det består av, og hvordan det har utviklet seg.

Disse dataene var så presise at man kunne teste selve de kosmologiske fundamentene, som for eksempel antagelsen om at universet er homogent og isotropt, dvs. at det ser statistisk likt ut over alt. Slike tester ble utført som en del av doktorgradsarbeidet, og til dels oppsiktsvekkende resultater ble oppnådd: Det kan se ut til at universet både har en foretrukken retning og et klart asymmetri-plan, stikk i strid med tidligere antagelser! En modell basert på kosmisk rotasjon ble også foreslått i oppgaven som en mulig forklaring. Dersom disse observasjonene blir støttet av nye data fra fremtidige eksperimenter, vil våre nåværende kosmologiske modeller måtte revideres fra bunnen.

Den andre halvdelen av avhandlingen har konsentrert seg om mer tradisjonelle problemer, som hvordan optimalt trekke ut kosmologiske parametere fra observasjoner av den kosmologiske bakgrunnsstrålingen. Anvendelsen av moderne Bayesianske metoder er en sentral del av dettet arbeidet, og også disse resultatene har vakt noen oppsikt i miljøet.

Arbeidet er blitt utført ved Institutt for teoretisk astrofysikk (Universitetet i Oslo) og Jet Propulsion Laboratory (JPL/NASA) i Pasadena, USA, og har inkludert samarbeidspartnere både fra Norge, USA, Tyskland og England.

For mer informasjon, kontakt Per B. Lilje.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14