Disputas: Herman Farbrot

cand. scient. Herman Farbrot ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Distribution, thermal regime and geomorphic significance of mountain permafrost in northern Europe – examples from Iceland, northern Norway and Svalbard

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Wilfried Haeberli, Dep. of Geography, University of Zurich
Professor Christopher Burn, NSERC Northern Research Chair, Dep. of Geography and Environmental Studies, Carleton University
Assoc. Professor Leif Sørbel, Dep. of Geosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Studiedekan Annik M. Myhre

Veileder:  Prof. Bernd Etzelmüller, prof. Ole Humlum, prof. Helgi Björnsson

Permafrost eller konstant tele i bakken gjennom hele året er en termisk tilstand som dekker ca. 25 % av jordas landareal. Frost i bakken påvirker skråningsstabilitet, frostsprenging av stein og landskapsdannelsen i et område. Temperaturendringer i dybden forteller om fortidens temperaturutvikling på bakkeoverflaten som igjen avhenger sterkt av lufttemperaturen i områder med begrenset snødekke. Observasjoner av temperaturen med dybde gir derfor indikasjoner på klimautviklingen. Permafrost finnes enten langt mot nord i Arktis eller høyt til fjells. I Sør-Norge og på Svalbard har en etter hvert en rimelig god oversikt over permfrostens utbredelse og temperaturregime. I Nord-Norge og særlig på Island finnes det mindre eller ingen kvantitativt informasjon. Island har et mildt og oseanisk klima, og i tillegg til den høye geotermiske aktiviteten på øya har en til nå antatt at større områder med permafrost i fjellene er heller usannsynlig, i hvert fall under nåværende klimaforhold. I vårt prosjekt har vi plassert ca. 35 temperaturloggere på bakken for å måle temperaturregimet, samtidig har vi etablert og instrumentert fire borehull som er mellom 12 m og 22 m dype i Sentral- og Øst-Island. Alle borehulle ligger på ca 900 m o.h. på fjellplatåer, og i områder fra høy til lav geotermisk aktivitet. I tre av de fire borehull kunne vi påvise permafrost. Permafrosten er noen titalls meter dyp, og holder en relativ høy temperatur mellom –1 og 0 °C. Disse funnet viser at; (1) permafrost er et vanlig fenomen i høyfjellet på Island over 800-900 m o.h., avhengig av snøforhold og lufttemperatur og (2) permafrosten er varm og forholdsvis tynn og vil derfor reagere rask på den antatte fremtidige temperaturøkningen. Disse to kjensgjerningene vil ha konsekvenser for den fremtidige forståelsen av landskapsutviklingen på Island og i vurderingen av de geomorfologiske og geotekniske prosessene (forvitring, skred, isdeformasjon etc.), spesielt i skråninger. I Nord-Norge har vi etablert et målenettverk i Gaissa fjellene sørvest for Lakselv. Ved hjelp av temperaturloggere, temperaturmålinger under snøen ("BTS") og geofysiske undersøkelser (elektrisk motstandstomografi) kunne vi indirekte vise at det er permafrost i dette område ned mot 400 m o.h. i spesielt skyggefulle fjellsider. Over 600-700 m o.h. finnes permafrost mer eller mindre kontinuerlig i det undersøkte fjellområdet. Også her er permafrostutbredelsen mer omfattende enn tidligere antatt, og kunnskapen har betydning for forståelsen av landskapsutviklingen i området.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14