Disputas: Eivind Farmen Finne

M.Sc. Eivind Farmen Finne ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Rainbow trout hepatocytes as an in vitro model system for oxidative stress responses and mixture toxicity

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Kristin Schirmer, Department - Environmental Toxicology (Eawag ), Dübendorf, Switzerland
Professor Anders Goksøyr, Molekylærbiologisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Steinar Øvrebø, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Dag O. Hessen

Veileder:  Knut-Erik Tollefsen, Ketil Hylland

Eivind Farmen Finnes doktorgradsarbeid innenfor fagfeltet toksikologi har hatt som mål å undersøke tidlige signaler om skadeeffekter på fisk ved eksponering for miljøgifter med et særlig fokus på utslipp fra offshore industrien. Han har studert utvalgte molekylære mekanismer knyttet til balansen mellom dannelse av frie radikaler og cellenes evne til å håndtere slik belastning. Finnes avhandling viser at utslipp fra olje og gass plattformer i Nordsjøen inneholder organiske miljøgifter som kan forskyve balansen mellom fiskens antioksidantforsvar og produksjon av frie radikaler. Kroniske forhøyde nivåer av frie radikaler er tidligere vist å kunne føre til kreft hos forsøksdyr. Ettersom de virksomme stoffene i utslipp fra offshore-plattformer er tilstede i lave konsentrasjoner, ble det brukt en metode som involverte ekstrahering og oppkonsentrering av organiske miljøgifter. Finnes arbeid viser altså at det er stoffer tilstede som kan føre til effekter på fisk i nærheten av plattformer, men stoffene fortynnes når utslippet blandes med sjøvann og vil være tilstede i svært lave konsentrasjoner i miljøet.

For å studere grunnleggende sammenhenger mellom organiske miljøgifter og påvirkning av antioksidantforsvaret har Finne studert intracellulær dannelse av frie radikaler, endringer i genuttrykk, antioksidantnivåer samt celledød etter eksponering av cellekulturer for modellstoffer og ekstrakter av utslipp fra plattformer. Cellulære responser på gennivå ble også undersøkt ved bruk av mikromatriseteknologi, som gir mulighet til å evaluere endring i genuttrykk for tusenvis av gener. Finnes resultater viser at noen indikator-gener kan fungere som robuste markører for økt radikalproduksjon, selv i komplekse blandinger. Imidlertid ble det også vist at flere av markørene for enkeltstoffer ikke var robuste ved eksponering for en blanding av flere stoffer.

Eivind Farmen Finne har utført sitt doktorgradsarbeid ved Norsk Institutt for Vannforskning (NIVA) og Biologisk Institutt ved Universitet i Oslo i årene 2004-2008.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15