Disputas: Jakob Fjellanger

Jakob Fjellanger ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Paleolandscapes and glaciations – case studies from Norway and central Spitsbergen

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Prof. Karna Lidmar-Bergstrøm, Stockholms Universitet, Sverige
Prof. Marie-Francoise Andre, Université Blaise Pascal, Clermont Ferrand, Frankrike
Prof. Ole Humlum, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

På tross av at Norge og Svalbard har vært dekket av mektige innlandsiser i store deler av Kvartær (siste 2,5 millioner år) synes mye av landskapet å ha blitt bevart snarere enn endret av disse isdekkene. Dette skyldes at isdekkene i stor grad har vært frosset fast til landskapet. Mye av de gamle (”Paleiske”) landformene er dannet under atskillig varmere klima-perioder før istidene. Dypforvitring, som er omdanning av fast berg til jordlag som blir liggende på bergoverflaten og er kjent fra tropiske og mer tempererte områder enn vi har i Skandinavia i dag, har antakelig spilt en avgjørende rolle for landskapets utforming. Dette er hovedkonklusjonene i en doktorgrads-avhandling i geomorfologi (læren om landformer) innlevert ved Institutt for Geofag, Universitetet i Oslo. Studieområdene omfatter Coloradofjella på sentrale Spitsbergen, Varangerhalvøya samt sørøst-Norge. Det er satt sammen informasjon fra flere ulike typer undersøkelser. I felt er det gjort observasjoner av landformer og spor etter isdekker, samt innsamlet stein- og jordprøver. I laboratorium er det målt hvor lenge overflater på fast berg og stein har vært eksponert for kosmisk stråling. Dette viser at bergoverflatene har overlevd minst et isdekke. Analyser av mineralinnhold i løsmasser og fast berg viser forvitring (kjemisk omdanning ved kontakt med atmosfæren) som synes å være fra før istidene, kanskje lenge før. Analyser på flybilder viser spor etter flere isdekker, og at hvert isdekke perfekt har bevart det tidligere landskapet. Analyser på digitale kart med høyde data og geologisk data, viser at bergarter og strukturer har vært viktige under dannelse av det Paleiske landskapet, noe som bekrefter dypforvitringens rolle. De flate platåene på toppen av fjellene i sentrale Spitsbergen og på Varangerhalvøya er dekket av flere meter tykke lag med forvitringsmateriale og har flere hundre meter dype V-daler skåret ned. Dette landskapet har blitt perfekt bevart under isdekker som har oversvømmet områdene. Platåene i seg selv er sannsynligvis minst 10 millioner år gamle.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15