Disputas: Espen Flage-Larsen

M.Sc. Espen Flage-Larsen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Density functional studies of the electron structure and transport properties of thermoelectric materials

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor David Michael Rowe, School of Engineering, Cardiff University
Førsteamanuensis Jon Andreas Støvneng, NTNU.
Professor Terje Finstad, Universitet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Johan Taftø og Ole Martin Løvvik

Dette doktorgradsarbeidet er relevant i forbindelse med framtidig utnyttelse av fornybar energi. Arbeidet dreier seg om teoretiske studier av termoelektriske materialer. Disse materialene kobler indusert spenning og varmetransport og åpner blant annet for konvertering av varmegradienter direkte til strøm, eller omvendt. Utfordringen ligger i å optimalisere effektiviteten i denne konverteringen. Modeller for beregning av elektrontransport og termoelektriske egenskaper ble utviklet og sammenlignet med eksperimentelle målinger. Overensstemmelsen er god for et bredt spekter av de kjente termoelektriske materialene. Arbeidet legger grunnlaget for videre optimalisering av disse modellene slik at de kan brukes til å predikere nye potensielt høy-effektive termoelektriske materialer og således sørge for en vesentlig progresjon i feltet. I tillegg ble det lagt stor vekt på beregninger av elektronstrukturen til de termoelektriske materialene og hvordan denne har innvirkning på de termoelektriske egenskapene. Doktorgraden ble utført på Fysisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15