Disputas: Anne Kristina Fleig

Anne Kristina Fleig ved the Department of Geosciences vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A study of regional hydrological droughts and related mesoscale hydroclimatological processes in north-western Europe

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Cynthia Bertacchi Uvo, Water Resources Engineering, Lund University
Dr Justin Sheffield, Department of Civil and Environmental Engineering, Princeton University
Professor Andreas Kääb, Department of Geosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Prof. Lena M. Tallaksen (UiO) og Dr. Hege Hisdal (NVE)

I nordvest-Europa kan tørke få store konsekvenser for eksempel for vannforsyning (til jordbruk, industri og drikkevann) og vannkraftproduksjon. I fremtiden kan problemene blir enda større på grunn av økt vannforbruk og mulige klimaendringer. For å kunne være forberedt og håndtere tørkesituasjoner på en best mulig måte, er varsling av tørke og kunnskap om nåværende og framtidige egenskaper ved tørke svært viktig. I sin doktorgrad i hydrologi har stipendiat Anne Fleig ved Institutt for geofag, UiO, funnet store regionale forskjeller i forekomst og egenskaper av alvorlige hydrologiske tørkehendelser i nordvest Europa. Hun har studert tørke i elver, altså perioder med lav vannføring, i Danmark og Storbritannia samt underliggende klimatologiske prosesser. Hyppighet og varighet av tørke varierer tydelig mellom regioner med ulikt klima og geologi. Nord og vest i Storbritannia hvor det faller store mengder nedbør gjennom året og lite lagres i innsjøer og grunnvann, opptrer tørke oftere men varer kortere enn i regioner med store grunnvannsmagasin. I alle regioner både i Danmark og Storbritannia, er værsystemer med høyttrykk lokalisert sentralt over regionen bestemmende for tørkeutvikling. I Danmark er i tillegg værsystemer som bringer luftmasser nordfra av betydning, mens en sydlig vindretning oftest fører til tørke i Storbritannia.
Siden konsekvensene av tørke øker med økende tørkeareal, har Anne Fleig utviklet en ny regional tørkeindeks som kvantifiserer tørke med hensyn til berørt areal. Hun har sett på hvilke prosesser som kan føre til tørke ved å se på sammenhengen mellom den regionale tørkeindeksen og værtyper. Værtyper beskriver den atmosfæriske situasjonen over en hel region i en eneste variabel, og er høyt korrelert til lokale meteorlogiske variabler som nedbør og temperatur. Mangel på nedbør kombinert med høy temperatur er begge viktige for utvikling av tørke. En annen viktig faktor er den ”hydrologiske responstiden”, dvs. perioden forut for tørkehendelsen hvor været påvirker senere vannføring i elvene. Perioden varierer betydelig mellom regioner med forkjellige geologiske forhold.
I en tilsluttende PostDoc stilling skal Anne Fleig nå undersøke hvorvidt resultatene kan brukes for utvikling av en måneds- eller sesongvarsling av tørke og estimering av framtidige tørkeegenskaper under et endret klima i Europa.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15