Disputas: Morten Flobakk

cand. scient. Morten Flobakk ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Recombinant antibody-based vaccines; a study on stability and induction of T-cell responses

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Kristiina Takkinen, University of Oulu, VTT Biotechnology, Finland
Dr. philos., seniorforsker Hans Christian Åsheim, Avdeling for medisinsk genetikk, Ullevål universitetssykehus, Oslo
Professor Kristian Prydz, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Leder av disputas:  Reidunn Aalen

Veileder:  Prof. Inger Sandlie, prof. Terje E. Michaelsen

Doktorgradsarbeidet er en del av en ny strategi innen vaksineutvikling. Når immunforsvaret møter et fremmed protein (antigen), så aktiveres immunresponsen av kortere deler av proteinet (peptider). I avhandlingen benyttes antistoff til å frakte slike velkarakteriserte peptider til celler som er sentrale for dannelsen av immunitet etter vaksinering eller sykdom. Fokus er antistoffets egenskaper som bærermolekyl og avhandlingen viser mange forskjellige posisjoner i antistoffet hvor ett peptid kan settes inn og at så mye som tre forskjellige peptider kan settes inn samtidig uten at antistoffstrukturen ødelegges. Den videre immunresponsen blir dirigert av T-celler, og disse aktiveres i in vitro forsøk når de gjenkjenner de fremmede peptidene presentert på overflaten av antigenpresenterende celler. Avhandlingen viser fra hvilke posisjoner i antistoffet man oppnår best T-celle aktivering. Analogt med den trojanske hest, så kalles disse genetisk konstruerte antistoffene troybodies, da peptidene gjemmes inne i bæreren og ikke har effekt før de frigjøres og vises frem på overflaten av en antigenpresenterende celle. Arbeidet har vært finansiert av Kreftforeningen og har blitt utført på Institutt for molekylær biovitenskap ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15