Disputas: Astrid Fossum

Astrid Fossum ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): High-frequency acoustic waves in the solar chromosphere

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Carolus J. Schrijver, Lockheed Martin Advanced Technology Center, Palo Alto, USA
Professor Ruth Esser. Institutt for fysikk, Universitetet i Tromsø
Professor Olav Kjeldseth-Moe, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Den 13. desember fremstiller Astrid Fossum seg for ph.d. graden med sin avhandling "High-frequency acoustic waves in the solar chromosphere".

Et av de store ubesvarte spørsmålene innen solfysikk har lenge vært hvorfor solens ytre atmosfære er mye varmere enn dens overflate. En populær forklaring er at den nedre del av solatmosfæren, som vi kaller kromosfæren, varmes opp ved at energien i lydbølger med perioder på 20-100 sekunder blir dumpet i disse lagene. Disse lydbølgene er dannet under solens overflate og er svært vanskelige å oppdage. Dette gjør at man tidligere ikke har klart å bevise teorien ved hjelp av observasjoner.

Astrid Fossum ved Astrofysisk institutt, Universitetet i Oslo, har brukt tungregnemaskiner til å simulere og beregne virkningen av bølgene på den ultrafiolette strålingen fra solens atmosfære. Den beregnede strålingen er sammenlignet med spesialtilpassede observasjoner fra romteleskopet TRACE (Transition Region And Coronal Explorer). Slik finner hun at energimengden disse bølgene kan overføre til kromosfæren bare utgjør en tiendedel av den energien som kromosfæren stråler ut. Dette betyr at de høyfrekvente lydbølgene ikke alene kan stå for oppvarmingen av solens kromosfære.

For mer informasjon, kontakt Per. B. Lilje.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15