Disputas: Edith Margrethe Guldberg Fugelli

cand. scient. Edith Margrethe Guldberg Fugelli ved vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Depositional models and reservoir potential of deep marine sandstones offshore Norway

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor Ron Steel, Geological Sciences Department, The University of Texas at Austin
Dr Sverre Henriksen, StatoilHydro AS
Professor Annik Myhre, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Sandsteinsvifter avsatt på dypt vann; en av våre viktigste petroleumsreservoar på norsk sokkel

Avhandlingen består av en samling publiserte artikler i utenlandske tidskrifter og omfatter sandstein avsatt i dyphav, såkalte dyphavsvifter. Denne type sandstein eller sedimentær bergart fra Tertiær og Kritt-tiden utgjør hovedreservoaret i noen av de største olje og gassfunnene som er gjort på norsk sokkel, så som Frigg, Heimdal, Balder og Jotun i Nordsjøen samt Ormen Lange, Nyk og Snadd i Norskehavet. Arbeidet understreker den viktige koblingen mellom industri og akademia, og hvorledes petroleumsrelatert grunnforskning bidrar til en bedre forståelse av ressursene på sokkelen. Samtidig med arbeidet med avhandlingen har doktoranden har vært i full stilling som letegeolog i BP Norge AS og har dermed kunnet gjøre bruk av nyere data som ikke alltid er tilgjengelig for institusjoner utenfor petroleumsindustrien.

Seismikk, brønnlogger og borehullskjerner fra sokkelen kombinert med feltstudier på land i USA og Spania er benyttet til å bygge avsetningsmodeller for denne typen reservoarer. Målet er å utvikle modeller som kan forutsi sandkroppenes geometri og andre egenskaper av betydning for petroleumsproduksjon. Dette er viktig når man leter i liknede sedimentbasseng med mindre undergrunnsdata (såkalte ”frontier” bassenger). Avhandlingen viser betydningen av å integrere ulike datasett for å øke forståelsen av denne typen sedimentære bergarter. Dette bidrar til å fokusere leteressursene til de mest lovende områdene innen sedimentbassenget og derved økt funnsannsynlighet ved eventuell leteboring.

Doktorarbeidet ble utført ved og er hovedsakelig finansiert av BP Norge AS i Stavanger. Deler av arbeidet er gjort i samarbeid med kolleger i leteavdelingene i Statoil Stavanger og BP Norge AS. Hovedkontakter i avslutningen av arbeidet har vært dr. Tina R. Olsen (tidl. BP Norge AS, nå Gaz de France) og professor i petroleumsgeologi Knut Bjørlykke ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15