Disputas: Simen Gaure

Simen Gaure ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Entropy of binary shifts and its connection with graph theory

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Søren Eilers, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet
Professor Christian F. Skau, Matematisk Institutt. Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet
1. amanuensis Sergey Neshveyev, Matematisk Institutt, Universitetet i Oslo

Avhandlingens fagområde er operatoralgebrateori, det matematiske fundamentet for kvantemekanikken, samt grafteori, studiet av symmetriske relasjoner.

Avhandlingen gir et bidrag til klassifikasjonen av binære skift, en kombinatorisk konstruksjon innenfor operatoralgebrateori. Relatert til dette defineres det en ny grafteoretisk invariant hvis egenskaper studeres både teoretisk og med datamaskinassisterte metoder. Avhandlingen munner ut i en formodning om at denne invarianten er enkelt relatert til grafens uavhengighetstall, analogt med Turàns teorem, men det lykkes ikke å bevise dette.

Arbeidet er utført ved Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15