Disputas: Jon-Vidar Gaustad

Siv. ing. Jon-Vidar Gaustad ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Blood Supply in Human Melanoma Xenografts Assessed by DCE-MRI and Intravital Microscopy

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Dr. Paul E. G. Kristjansen, Novo Nordisk AS, Bagsværd, Danmark
Professor Ingrid S. Gribbestad, NTNU, Trondheim, Norway
Professor Einar Sagstuen, University of Oslo, Norway

Leder av disputas:  Professor Jøran I. Moen

Veileder:  Einar K. Rofstad

Kreftsvulster med lav tilførsel av blod og oksygen responderer dårlig på flere typer kreftbehandling og har stor sannsynlighet for spredning. Pasienter med denne typen kreftsvulster har dårlig prognose og kan ha utbytte av mer aggressiv behandling. Denne doktorgradavhandlingen viser at magnetisk resonans (MR) avbildning kan brukes til å kartlegge blodstrømmen og detektere områder med lavt oksygennivå i kreftsvulster. Videre vises det at blodstrømmen i kreftsvulster bestemmes av blodåretettheten i kreftsvulsten og av egenskapene til tilførselsårene utenfor kreftsvulsten. Det demonstreres også at blodtilførselen til kreftsvulster kan variere over tid, og flere mekanismer som forårsaker disse fluktuasjonene er blitt identifisert.

Blodtilførselen til eksperimentelle kreftsvulster ble studert med både dynamisk kontrast-forsterket MR avbildning (DCE-MRI) og mikroskopavbildning. Vinduer operert inn i forsøksdyr ble benyttet for å kunne avbilde levende kreftvev med mikroskop. Videre ble histologiske og strålebiologiske teknikker benyttet for å vurdere hvorvidt MR-metoden kan gi informasjon om kreftsvulstens fysiologi. Arbeidet med doktorgradsavhandlingen er utført av Jon-Vidar Gaustad ved Institutt for Kreftforskning på Radiumhospitalet.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15