Disputas: Kyrre Harald Glette

Siv.ing. Kyrre Harald Glette ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Design and implementation of scalable online evolable hardware pattern recognition systems

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior Research Scientist Adrian Stoica, Jet propulsion Laboratory/California institute of Technology, USA
Associate Professor Lukás Sekanina, Brno University of Technology, Tsjekkia
Førsteamanuensis Snorre Aunet, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Anders Elverhøi

Veileder:  Jim Tørresen, Mats Høvin

Avhandlingen tar for seg metoder for automatisk design og modifikasjon av digitale elektroniske systemer. Teknikken som er brukt kalles evolusjonær maskinvare og henter inspirasjon fra evolusjon i naturen for å komme fram til løsninger på problemer. Avhandlingen presenterer systemer og metoder som løser mønstergjenkjenningsoppgaver raskere og på en bedre måte enn tidligere resultater innenfor evolusjonær maskinvare. I tillegg er systemet konkurransedyktig med tradisjonelle metoder. Metodene har vært testet ut på en integrert elektronisk krets, og det er mulig med rask justering og oppdatering mens systemet er aktivt. Systemet har vært testet på områder som ansiktsgjenkjenning, sonardataanalyse og protesehåndkontroll. Det er tenkt at systemet vil være egnet til rask gjenkjenning av mønstre fra store mengder informasjon og særlig i tilfeller der omgivelsene til systemet vil være i konstant endring.

Arbeidet er utført ved forskningsgruppen Robotikk og intelligente systemer, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15