Disputas: Sylfest Glimsdal

cand. scient. Sylfest Glimsdal ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Numerical simulations of tsunamis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christian Kharif, Institut de Recherche sur les Phénomènes Hors Equilibre, Laboratoire Interaction Océan-Atmosphère, Marseille
Professor Karsten Trulsen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo
Postdoc Kent-Andre Mardal, Simula Research Laboratory, Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Geir K. Pedersen, Hans Petter Langtangen, Henning Dypvik

I denne avhandlingen søker man økt kunnskap om tsunamier ved hjelp av forbedrede datasimuleringer og undersøker hvordan man kan håndtere noen prinsipiell utfordringer knyttet til slike undersøkelser. Innen tsunamimodellering brukes som regel sterkt forenklede modeller. Avhandlingen viser eksempler der slike modeller kommer til kort og mer avanserte modeller er påkrevet for å forklare de fysiske prosessene. De mer avanserte modellene er anvendt for å beregne tsunamien fra asteroidenedslaget Mjølnir i Barentshavet for ca. 142 millioner år siden. Krateret ble funnet tidlig på 1990-tallet under seismiske undersøkelser. Man antar at asteroiden var ca. 1.6km stor og traff havet med en hastighet på 20km/s. Dette kraftige nedslaget medførte at det 400m dype havet var blottlagt for vann i mange minutter og havbunnen stod i brann. Simuleringene viser bølgehøyder på flere hundre meter, med dramatiske og langvarige konsekvenser for både plante og dyreliv i og nær havet i flere tusen kilometers avstand. Estimater tyder på at energien i denne tsunamien var omlag 1000 ganger større enn energien i den katastrofale tsunamien 26. desember 2004.

Modellene er også anvendt på tsunamien i Sørøst-Asia 26. desember 2004. Videoer og bilder fra Thailand/Malaysia viser flere steder spesielle bølgemønstre som til en viss grad kan forklares ved hjelp av simuleringer med disse forbedrede modellene. Resultatene er sammenlignet med registreringer ved tidevannsmålere rundt om i det Indiske hav, samt målinger gjort av Jason-1 satellitten to timer etter jordskjelvet. Videre inneholder avhandlingen en systematisk studie av hvordan ulike modeller for ulike områder, tilpasset de lokale behov, kan kobles sammen. Dette er et nøkkelproblem innen tsunamimodellering og annen beregningsorientert vitenskap i dag.

Arbeidet er utført ved Simula Research Laboratory, Fornebu, men med en bredt sammensatt veiledningskomite (Simula, instituttene for Matematikk og Geofag, UiO, og ICG - International Centre for Geohazards).

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15