Disputas: Stein Grimstad

Stein Grimstad ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Software effort estimation error

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Claes Wohlin, Dept. of Systems and Software Engineeing, School of Engineering, Blekinge Insitute of Technology, Ronneby, Sweden
Professor Martin Shepperd, School of IS, Computing and Maths, Brunel University, Uxbridge
Førsteamanuensis Ingunn Myrtveit, Handelshøyskolen BI, Oslo

Kostnadsoverskridelser og feilaktige investeringer i IT-prosjekter koster samfunnet store beløp hvert år. Stein Grimstad har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt hvordan påvirkning fra irrelevant informasjon og inkonsistens i vurderinger kan forklare de store overskridelsene. Undersøkelsene viser blant annet at selv erfarne IT-eksperter blir svært påvirket av opplagt irrelevant informasjon når de estimerer og at samme ekspert kan gi svært ulike estimater for nøyaktig samme utviklingsoppgave på ulike tidspunkt.
Doktorgradsarbeidet evaluerer og anbefaler ulike teknikker for å redusere påvirkning fra irrelevant informasjon og for å øke konsistensen i estimeringsarbeidet.

Stein Grimstad vil forsvare avhandlingen "Software Effort Estimation Error" ved Institutt for Informatikk på Universitetet i Oslo, 19. desember klokken 12:15 i Lille Auditorium, Informatikkbygget, Gaustadalléen 23, Oslo.

For ytterligere informasjon, kontakt Stein Grimstad, tlf: 99532940

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15