Disputas: Jasmina Hafizovic

cand.scient. Jasmina Hafizovic ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Synthesis and characterization of metal-organic frameworks with potential applications in gas adsorption and catalysis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Ph.D. Thierry Loiseau, Université de Versailles, UFR des Sciences, France
Ph.D. Elsje Alessandra Quadrelli, Laboratorie de Chimie Organométallique de Surface, Lyon, France
Professor Harald Møllendal, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  Professor Unni Olsbye, professor Karl Petter Lillerud

Hafizovic har studert en klasse porøse materialer kalt MOF-er. Hun har lyktes i å fremstille stabile, porøse platinaholdige MOF-er med potensiale for katalytisk anvendelse. Videre har hun studert en kjent MOF-struktur for anvendelse som hydrogenlagringsmateriale, og funnet ut hvorfor lagringsegenskapene endres med syntesebetingelsene.

MOF-er er bygget opp av metallioner eller små klynger av metalloksider og organiske ligander som er bundet sammen til faste metallorganiske nettverk. Utvalget av både metallioner og ligander er stort noe som gjør at man kan fremstille et stort antall nye strukturer. Ideelt sett ønsker man å designe sammensetningen av metallionene og de organiske lenkene slik at materialet får helt spesielle egenskaper, tilpasset en gitt anvendelse. Det er imidlertid vanskelig å forutse hvordan de kjemiske forbindelsene kombinerer seg under materialfremstillingen. I dette prosjektet har vi søkt å forstå hvordan et utvalg metallioner og organiske lenker kombineres til metallorganiske nettverk, og hvordan resultatet avhenger av syntesebetingelsene. Resultatene oppnådd i dette prosjektet utgjør et viktig bidrag for forståelsen av fremstillingsprosessen for metallorganiske nettverk med katalytiske egenskaper. I tillegg er innsyn i hvordan syntesebetingelsene påvirker lagringsegenskaper til et materialet av generell betydning og kan overføres til lignende systemer.

Arbeidet ble utført ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo fra 2004 til 2007.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15