Disputas: Jøger Hansegård

Siv.ing. Jøger Hansegård ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Automated Volume Measurements in Echocardiography by Utilizing Expert Knowledge

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Assistant Professor Hans Bosch, Department of Biomedical Engineering, Thoraxcenter, Erasmus University, Rotterdam.
Professor Arvid Lundervold, Dept. of Biomedicine & Molecular Imaging Center, University of Bergen.
Professor Fritz Albregtsen, Department of Informatics, University of Oslo.

Leder av disputas:  Annik Myhre

Hjertesykdom er den hyppigste dødsårsaken i den vestlige verden. I doktoravhandlingen sin, skrevet ved Universitetet i Oslo, beskriver Jøger Hansegård metoder for å måle hjertets volum og pumpefunksjon ved hjelp av ultralydavbildning. Metodene er automatiske og gir målinger med samme nøyaktighet som ved manuell tolkning, men på en brøkdel av tiden. Arbeidet vil bidra til raskere og sikrere diagnose av pasienter med hjertesykdom.

Hjertets volum og pumpefunksjon måles rutinemessig i ultralydbilder ved å tegne langs veggen til venstre hjertekammer. Slike bilder er ofte forringet av støy og skygger fra lunger og ribbein, og det kan være vanskelig å identifisere hjerteveggen. Manuell vurdering av hjertets funksjon er derfor tidkrevende og utfordrende, selv med lang erfaring med slike målinger. Utfordringer i ultralydbildekvalitet gjør også at tradisjonelle teknikker for automatisk bildetolkning/kantdeteksjon kan gi unøyaktige resultater.

I fem vitenskapelige arbeider har Hansegård sett på hvordan automatiske algoritmer kan lære av eksperters erfaring og kunnskap for å gi rask og pålitelig måling av volumet og pumpefunksjonen til venstre hjertekammer.

I de tre første arbeidene benyttes databaser med manuelt analyserte ultralydbilder til å lære de automatiske metodene hvordan en ekspert tolker konvensjonelle og multiplan ultralydbilder. Det fjerde arbeidet presenterer en klinisk valideringsstudie av et nytt kommersielt tilgjengelig volummålingsverktøy for 3D ultralydbilder. I det femte arbeidet benyttes kunnskap om hjertets fasong sammen med en helautomatisk kantdeteksjonsalgoritme for å utføre sanntids volummålinger i 3D ultralydbilder.

Arbeidet er utført i samarbeid med det Horten-baserte firmaet GE Vingmed Ultrasound som produserer ultralydmaskiner.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15