Disputas: Audun Fosselie Hansen

cand. scient. Audun Fosselie Hansen ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fast rerout in IP networks

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Yoram Ofek, Dept. of Information and Communication Technology, University of Trento
Professor Yunming Jiang, Institutt for telematikk, NTNU
Førsteamanuensis Tor Skeie, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tone Bratteteig

Veileder:  Stein Gjessing, Olav Lysne

Internett ble opprinnelig ikke utviklet for å tilby tjenester som telefoni, TV og spill som i dag begynner å bli vanlige tjenester på Internett. Den originale feilhåndteringsmekanismen for internettrafikken er ikke tilpasset disse nye tjenestene. Vi har derfor utviklet og testet flere metoder som gjør at for eksempel telefonsamtalen blir transportert utenom en eventuell feil mye raskere enn det som er mulig i dag.

Hvis en link eller ruter i Internett går ned, så fungerer den originale feilhåndteringsmekanismen slik at ruteren som oppdager feilen melder i fra til alle andre rutere at det er en feil. Deretter regner alle ruterne ut hvordan de skal sende trafikk utenom den gitte feilen. Dette er en prosess som normalt har tatt flere sekunder og av og til opptil flere minutter. Dette vil merkes ved for eksempel brutt telefonsamtale eller dårlig TV-bilde.

Våre metoder tilbyr en smart måte for å regne ut reserveveier i nettet på forhånd. Uansett hvilken link eller ruter som feiler vil det finnes en gyldig reservevei. Ruteren som oppdager feilen kan da bare flytte trafikken over på den gyldige reserveveien uten å si fra om feilen til de andre ruterne og uten å beregne nye veier. Feilhåndtering kan da gjøres på millisekunder i stedet for sekunder, noe som betyr at kunden ikke merker forskjell på tjenestekvaliteten. Å forhåndsplanlegge slike reserveveier og samtidig få konsistent ruting er en stor utfordring i Internett. Våre metoder løser denne utfordringen på en elegant måte. Flere nettverksoperatører og ruterleverandører har vist sin interesse for metodene. Våre metoder regnes for å være sterke kandidater til å løse utfordringene med rask feilhåndtering i Internett.

Arbeidet med avhandling har blitt gjort i Robuste Nett prosjektet på Simula Research Laboratory og Telenor R&I på Fornebu. Arbeidet har vært finansiert av Telenor R&I.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15