Disputas: Thomas Hansen

cand. scient. Thomas Hansen ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Trilobites and faunal dynamics in a Mid Ordovician shelf to upper slope environment; an investigation of the fossil fauna belonging to the Elnes Formation of Southern Norway

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior Lecturer, PhD Alan W. Owen, Department of Geographical and Earth Sciences, University of Glasgow, Great Britain
Professor Per Ahlberg, GeoBiosphere Science Centre, Department of Geology, Universitetet i Lund, Sverige
Associate Professor Hans-Arne Nakrem, Natural History Museum, University of Oslo

Leder av disputas:  Elen Roaldset

Veileder:  David L. Bruton, Arne T. Nilsen

Fant 23.000 fossiler til sin doktorgrad!
- En utrolig rekord, sier veileder Prof. David Bruton

Thomas Hansens enorme fossilinnsamling har blant annet resultert i oppdagelsen av 8 nye arter innen den gåtefulle og krepsdyrlignende dyregruppe trilobitter, som døde ut ved inngangen til dinosaurenes æra for over 250 millioner år siden

Alle fossilene er fra lagene som geologer kaller Elnesformasjonen, som er en 460 millioner år gammel havbunn. Formasjonen er oppkalt etter Elnes ved Slemmestad der det er mye av disse lagene. Lagene kan finnes over store deler av Oslo-området og inneholder mange steder vakre fossiler, faktisk er det fra disse lagene de første fossilene fra Norge ble beskrevet så tidlig som 1781 av overberghauptmand for Kongsberg sølvgruver, Morten Thrane Brünnich.

Thomas Hansens studier av alle disse fossilene gir oss ny innsikt i hvordan verden så ut for 460 millioner år siden og kan fortelle en dramatisk historie om forsvinningen av et hav i kollisjonen mellom kontinentalplatene som i dag inneholder Nord Amerika og Baltikum. Kollisjonen forårsaket store vulkaner som ga askelag over hele Oslo området, men allerede før dette under avleiringen av Elnesformasjonen ser vi tegn på lukningen i form av en kollisjon med vulkanske øyer. Dette gav seg utslag i en markant hevning av det sydnorske landområde og førte til innvandringen av de første trilobitter med en amerikansk opprinnelse.

Oslo-området befant seg på 40 grader syd, omtrent der New Zealand er i dag og var dekket av et 40-200 meters dypt hav, noe grunnere enn hva man vanligvis har trodd.

For mer informasjon, kontakt Elen Roaldset.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15