Disputas: Monica Hanslien

Monica Hanslien ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Analysis of numerical methods for mathematical models of cardiac electrical activity

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

PhD Raymond J. Spiteri, Department of Computer Science, University of Saskatchewan, Canada
Professor PhD Gunilla Kreiss, Kungliga Tekniska Høgskolan, Stockholm
Førsteamanuensis Dr.scient. Erik Arisholm, Simula Research Laboratory og Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Avhandlingen er utført ved Simula Research Laboratory, og kandidaten har fulgt ph.d.-utdanningen ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo. Arbeidet er skrevet innen fagområdet Matematisk Modellering, og omhandler datasimuleringer av elektrisk aktivitet i hjertet. Ut fra dette studiet er det funnet at de aktuelle matematiske modellene gir fysiologisk akseptable løsninger. Siden modellene utledes fra fysiske lover og ut fra laboratorieforsøk på hjerteceller, er det ikke gitt at de matematiske ligningene vil gi en løsning som ligger innenfor det området som observeres i laboratorier.

Spesielt er det studert matematiske beregninger i forbindelse med elektrisk sjokk på hjertet, som er situasjonen ved for eksempel gjenoppliving av personer med hjerteattakk. Da de matematiske modellene er laget for å beskrive et normalt fungerende hjerte, har det vært usikkert om disse oppfører seg pent også når de blir utsatt for sterke elektriske felt. Det er avdekket i avhandlingen at løsningen ligger innenfor det fysiologiske området også når det virtuelle hjertet gjennomgår et elektrisk sjokk.

For å løse denne type modeller ved hjelp av datamaskiner, brukes numeriske metoder slik at løsningen blir representert som diskrete datapunkter. Dersom disse dataene ligger langt fra hverandre i tid, kan løsningen anta urealistiske verdier. I denne avhandlingen er det funnet hvor stort tidsskritt man kan ta mellom datapunktene, og likevel få en fullgod løsning. Det trengs store og tunge beregninger for denne type simuleringer, og det er derfor nødvendig med robuste metoder som gir mer pålitelige resultater.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15