Disputas: Andreas Olaus Harstad

Andreas Olaus Harstad ved Naturhistorisk Museum, Seksjon for geologi vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Dissolution, growth and recrystallisation of calcite and limestone; Effects of impurities

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Andrew Putnis, Institut für Mineralogie WWU Münster
Professor Lukas P. Baumgartner, Institute of Mineralogy and Geochemistry, University of Lausanne
Førsteamanuensis Hans Arne Nakrem NHM, UiO

Studien er utført ved Naturhistorisk museum (UiO) og Physics of Geological Processes (UiO), samt Geologisk Institut (Københavns Universitet). Problemstillingene i arbeidet er knyttet opp mot effektene av kjemiske urenheter på karbonatmineralers oppløsning, vekst og rekrystallisasjon. I naturen finnes kalsiumkarbonat (CaCO3) både som krystaller (mineralet kalsitt) og som bergart (kalkstein), som begge utgjør viktige industrielle råmaterialressurser. Kalsiumkarbonat brukes i fremstillingen av en rekke ulike produkter vi daglig benytter og avhenger av. I ulike former er kalsiumkarbonat en svært viktig bestanddel i papir-, gummi-, plast-, maling-, lim-, matvare- og legemiddelprodukter. I tillegg brukes høy-rene kalsittkrystaller som optiske linser i lasere, mens kalkstein utgjør hovedråstoffet for produksjon av sement. Kalking av forurensede vassdrag, samt regulering av drikkevannskvalitet, baserer seg også på bruk av kalsiumkarbonat. En detaljert forståelse av de prosesser og forhold som påvirker kvaliteten og egenskapene til kalsitt og kalkstein utgjør altså viktig kunnskap i dagens samfunn.

Resultatene i avhandlingen er basert på data hentet in ved bruk av en rekke ulike mikroskopiteknikker (Atomær Kraft Mikroskopi, Optisk mikroskopi, Skanning Elektron Mikroskop og billedbehandling) og kjemiske analysemetoder (stabil-isotoper, sporelementanalyse, analyse av sjeldne jordartselementer og analyse av organisk innhold). Studien har avdekket at selv svært små mengder kjemiske urenheter har en betydelig påvirkning på oppløsningshastigheten av kalsittkrystaller, samt graden av teksturell utvikling (kornstørrelse, kornform, kornfordeling) i kalksteiner. Også utviklingen av ulike krystallformer av kalsitt ser ut til å påvirkes av mengden og typen urenheter tilstede under krystallveksten. I tillegg til å være et viktig bidrag til geologisk grunnforskning er resultatene av studien direkte relevante for industriprosesser som involverer oppløsning og/eller vekst av kalsittkrystaller. En god forståelse av oppløsnings og utfellingsprosesser er også svært viktig i evalueringen av produksjonspotensialet til olje- og gassforekomster i karbonatbergarter.

For mer informasjon, kontakt Elen Roaldset.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15