Disputas: Arne Sveinson Haugen

cand.real. Arne Sveinson Haugen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Values behind biodiversity and moral duties – Development of a conceptual model for ethical environmental accounting using salmon farming as a case study

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Kate Millar, Centre for Applied Bioethics and Lecturer in Applied Bioethics, Division of Animal Physiology, School of Biosciences, University of Nottingham, UK
Professor Frans W.A. Brom, Wageningen University, Rathenau Instituut, Nederland
Professor Leif Asbjørn Vøllestad, Center for Ecological and Evolutionary Synthesis, Department of Biology, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Professor Matthias Kaiser (Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi (NENT)), professor Dag O. Hessen (UiO)

Ny doktorgrad: Naturens egenverdi og nytteverdi

Tenk om laksen på kroken eller fisken i garnet hylte og skrek når den ble trukket opp av vannet. Hvordan ville sportsfiske eller yrkesfiske da ha artet seg? Ville fiskeoppdrett blitt godkjent? Dette er noen av problemstillingene som drøftes i en doktorgradsavhandling om etiske spørsmål knyttet til vurderinger av naturens egenverdi og nytteverdi. Dette gjelder både for enkeltindivider av dyr, for ulike arter og for hele økosystemer.

Det er utviklet en modell for handtering av etiske spørsmål knyttet til naturen. Modellen, som er basert på filosofiske teorier innen miljøetikk, er brukt til en analyse av miljøspørsmål ved oppdrett av laks i Norge.

Vurdering av naturens bruksverdi, egenverdi, rekreasjonsverdi og estetiske verdi er sentralt. Eksempelvis kan man spørre om det er etisk akseptabelt av miljøverninteresser å bekjempe gjengroing av kulturlandskapet. Dette er i prinsippet å hindre naturens egen utfoldelse for slik å bevare en natur som strengt tatt er skapt av mennesker. Hvorfor skal landbrukets påvirkning av opprinnelig vill natur forsvares, mens oppdrettsnæringen blir kritisert når den gjør det samme i kystområdene? Oppgaven stiller også spørsmål ved oppdrettsnæringens bidrag til verdens matforsyning og en rettferdig fordeling av mat.

Doktorgradsarbeidet er finansiert av Norges forskningsråd med støtte fra Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening og Eksportutvalget for fisk. Arbeidet er utført av stipendiat Arne Sveinson Haugen, som i stipendiatperioden var ansatt ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur ved Universitetet i Oslo. Doktorgraden skal forsvares som en dr.scient.-grad ved Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo på fredag 28. mars 2008.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15