Disputas: Anne Marie Hegland

siv. ing. Anne Marie Hegland ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Towards reliable network services in ad hoc networks: Protecting the routing protocols

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Javier Lopez, Computer Science Department, University of Malaga, Spain
Associate Professor Viiveke Fåk, Department of Electrical Engineering, Linköping University, Sweden
Professor II Ketil Stølen, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Åsmund Sudbø

Veileder:  Professor emeritus Pål Spilling, førsteamanuensis Leif Nilsen, professor Øivind Kure

Vi blir stadig mer avhengig av mobil kommunikasjon. Hva skjer om for eksempel organiserte kriminelle tar kontroll over nettet? Hegland har forsket på sikkerhet i fremtidens mobilkommunikasjonssystemer, og har blant annet utviklet nye metoder for å stenge uønskede ute fra nettet. Resultatene hennes har betydning for hvordan fremtidens mobilkommunikasjonssystemer kan beskyttes mot angrep.

Dagens mobilkommunikasjonssystemer som GSM og UMTS er avhengig av basestasjoner og et fast nett som kobler disse sammen. Det samme gjelder i stor grad det nye TETRA-baserte nødnettet som skal bygges ut her i Norge. Basestasjonene er sårbare punkter.

Teknologien som kalles mobile ad hoc nettverk, gjør det mulig å kommunisere selv om basestasjonene eller nettet som knytter disse sammen, slås ut. I mobile ad hoc nettverk bruker man andre mobiler som mellomledd istedenfor basestasjoner og fast nett når man skal sette opp en samtale.

Mobile ad hoc nett gir nye utfordringer. Du vil i utgangspunktet ikke ha kontroll over hvilke mobiler din samtale går gjennom. Veien fra avsender til mottaker settes opp automatisk ved hjelp av såkalte ad hoc rutingprotokoller. Disse utnytter mobilene i området til å utveksle meldinger slik at man finner en rute fra avsender til mottaker. For å hindre at inntrengere kan forstyrre nettet og dataene kommer på avveie, må rutingprotokollmeldingene beskyttes. Det er dette Hegland har forsket på. Doktorgradsavhandlingen beskriver hvordan man ved hjelp av kryptografiske metoder effektivt kan sikre det mobile ad hoc nettet slik at dataene kommer trygt frem til riktig mottaker.

Mobile ad hoc nettverk kan fungere som egne nett, eller brukes i forlengelsen av eksisterende mobilkommunikasjonsnett. Hegland mener ad hoc teknologien bør tas med i planer for framtidige nødnett. Teknologien kan både brukes for å redusere sårbarhet, og utnyttes som en enkel og billig metode for å øke datakapasiteten.

Arbeidet er utført ved Universitetsstudiene på Kjeller i tilknytning til Institutt for Informatikk, Universitet i Oslo. Forskningen er støttet av Kongsberg Defence & Aerospace og Norges forskningsråd.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16