Disputas: Anders Helgeland

cand. scient. Anders Helgeland ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): 3D texture-based flow visualization

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Han-Wei Shen, Department of Computer Science and Engineering, The Ohio State University
Scientific Director Helwig Hauser, VRVis Zentrum für Virtual Reality und Visualisierung Forschungs-GmbH, Vienna
Professor Fritz Albregtsen, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Annik Myhre

Veileder:  Øyvind Andreassen (FFI/UniK), Xing Cai (Simula/UIO)

Dagens teknologi gjør det mulig å produsere enorme mengder med data, noe som gjør at vi blir overveldet med informasjon. I mange situasjoner må forskere manuelt utforske disse datasettene for å kunne oppnå økt forståelse for et gitt fenomen. Denne avhandlingen presenterer nye visualiserings- og animasjonsteknikker for interaktiv analyse av store 3D data. Moderne visualiseringsteknikker gjør det mulig å utforske datasett på et mye større detaljnivå enn tidligere og kan sammenlignes med astronomenes bruk av teleskoper.

Avhandlingen fokuserer spesielt på visualisering av såkalte vektorfelter. Vektorfelter er et begrep som spiller en sentral rolle innen vitenskap og industri og gjør det blant annet mulig å beskrive vindbevegelser og strømninger i havet. Bil-, båt- og flyindustrien er eksempler der visualisering spiller en viktig rolle for design av aero- og hydrodynamiske deler. Meteorologi er et annet fagfelt som kan dra nytte av teknikkene som er utviklet i denne avhandlingen. Teknikkene er blant annet blitt benyttet for å visualisere værfenomener som tropiske stormer og turbulens.

Arbeidet ble utført ved Forsvarets Forskningsinstitutt i samarbeid med Universitetsstudiene på Kjeller.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16